Thursday 20 October 2016

Tanker om bok - Bokbad: Anne Grosvold og Ketil Bjørnstad i Dokkhuset 20.10.2016 - Syttitallet i ord og musikk

Bjørnstad spiller egne komposisjoner i Dokkhuset - Foto:RandiAa©
Litteraturhuset i Trondheim og Folkebiblioteket har mange arrangementer i høstens Litteraturfest. Dette var et av de jeg prioriterte - Grosvold og Bjørnstad - det ble en bra kombinasjon:
Foto Aschehoug/Trine Hisdal

Informasjon fra Trondheim Litteraturfests Facebook side Events:

Details
Etter den store suksessen med «Sekstitallet» i fjor, fortsetter Ketil Bjørnstad i år med «Syttitallet». I samtale med Anne Grosvold snakker han om boken, forteller om 70-tallet, og spiller musikken han komponerte dette tiåret.

Vi vil få høre «Sommernatt ved fjorden», «Blåmann» og andre kjente sanger og komposisjoner. Bjørnstad skriver i boken om vennskapet med Ole Paus, møtene med sterke personligheter, fra Erik Bye og Jens Bjørneboe til Lill Lindfors og Cornelis Vreeswijk. «Sanger fra Gutterommet» som blir sluppet 19. august. Låtene ble fremført på gutterommet til Ketil Bjørnstad og tatt opp på en Tandberg spolebåndopptaker av Ketil Bjørnstad på 70-tallet.

Trondheim Litteraturfest arrangeres for femte gang i 2016. Med visjonen om å «Bringe den nære og den fjerne litteraturen til Trøndelag» har litteraturfesten blitt en viktig litterær arena i kunnskapsbyen Trondheim.

Trondheim litteraturfest er resultatet av et samarbeid mellom Trondheim folkebibliotek, Communicatio forlag, Norli Nordre og Litteraturhuset i Trondheim.
Foto: Aschehoug/Trine Hisdal

 Mitt inntrykk fra Bokbadet

Anne Grosvolds Bokbad med Ketil Bjørnstad i Dokkhuset ble en festforestilling - salen var ganske fullpakket, og iherdig klapping, latter og positive "tilrop" fra publikum tilkjennega at dette var populært -
Her var det mye humor og kjappe replikker fra de to på scenen - Anne Grosvold stilte som vanlig de rette spørsmålene og visste å gi "god plass" for hovedpersonen - her fikk vi repetert mange av de morsomme og komiske episodene fra romanen Syttitallet - har man ikke lest boken enda, så tror jeg mange ble skikkelig motivert til å ta fatt på den - at den er lang, er kanskje en ulempe for noen, men til glede for mange andre som vil finne mye spennende både i Ketil Bjørnstads eget liv på Syttitallet og alt som skjedde i den store verden nettopp i dette ti-året.
Selv leste jeg boken omtrent før den kom ut - og det var fint å gjenoppleve den gjennom Bokbadet.
I tillegg til samtalen mellom de to drevne aktørene, så håndterte Ketil Bjørnstad et flygel han sa seg helt fornøyd med - han kom inn på dette med flygler han hadde "møtt" på turneene sine - og ikke alle hadde vært helt enkle å håndtere - men altså, dette på Dokkhusets scene måtte det være noe ekstra-ekstra med skal man tolke applaus og jubel fra publikum.
 
Salen var nokså mørklagt, så dessverre ble fotograferingen begrenset:
Hovedpersonene inntar scenen i Dokkhuset - Foto:RandiAa©
Bokbad av ypperste kvalitet - Foto:RandiAa©
Forfatter eller musiker? Ja, takk - Begge deler - Så absolutt:
Musikk av ypperste kvalitet - Foto:RandiAa©
Etter "forestillingen" stilte hovedpersonen opp til signering og hyggelige ord til de som ønsket å ha et minne i Verden som var min - Syttitallet. Jeg hadde signaturen fra før, så jeg vekslet bare noen få ord med Ketil for å si takk for en fin kveld. (Hadde faktisk snakket som snarest med han kvelden i forveien på høstmøtet med Aschehoug - Bjørnstad er en av mine favoritt-forfattere)
Travle dager for forfatterne om høsten, her er et bilde fra kvelden før - Aschehougs høstmøte i Trondheim - 19.10.2016:
Ketil Bjørnstad i samtale med Kjersti Myre Lessum - Foto:RandiAa©

Her er min omtale av Syttitallet 

Mine omtaler av noen av Ketil Bjørnstads verk:

 


3 comments:

  1. Flott referat fra kvelden!:-) Jeg har ikke lest noe av ham ennå, men jeg sa han jo på bokmøte med Aschehoug forrige uke og i fjor,jeg fikk veldig sansen for ham så du skal ikke se bortifra at jeg kommer til å lese bøkene hans etterhvert. Jeg vet jo at de er veldig populære. Han virker som en veldig koselig type.
    Skal på poesikonsert med Ruth Lillegraven på søndag og det gleder jeg meg til, det er en konsert basert på boken "Sigd".
    Ønsker deg en fin helg :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for kommentar, Beathe. Bjørnstad er en av mine favoritter og jeg har lest og omtalt mye av han. Den poesi-konserten med Lillegraven blir sikkert flott, liker henne - hun har forresten fødselsdag i dag. God helg til deg.

      Delete
  2. Flott referat Randi. Jeg har skrevet litt om bokbadet , men ikke lagt inn bilder, men linket til ditt innlegg: http://artemisiasverden.blogspot.no/2016/10/bokmte-med-aschehoug-i-trondheim-1910.html#more

    ReplyDelete