Sunday 8 February 2015

Tanker om bok - Tanker om musikk - Ketil Bjørnstad: Veien til Mozart - Konsert Ringve Museum

Mozart-konsert ved Ringve Museum -  Foto:RandiAa©
Surt og guffent ute - hyggelig og intimt inne -det inviteres til konsert:
Ringve i vinterstemning -  Foto:RandiAa©
Ringve i vinterstemning -  Foto:RandiAa©
Vi gleder oss til konserten -  Foto:RandiAa©
 
Bakgrunns-informasjon
Da var endelig dagen der - Åslaug "litteratur-venninne" og jeg satt fulle av forventning på første rad i konsertsalen, vi hadde begge lest Ketil Bjørnstads bok Veien til Mozart- og da anledningen bød seg, trosset vi vær og vind og ville ha mer, mer - av Mozart, av musikk av forfatteren Ketil Bjørnstad. 

Ketil Bjørnstad er en "begunstiget" forfatter, ikke bare kan han skrive, men han kan komponere og spille musikk - i tillegg kan han fascinere andre med sin formidling av både musikk og litteratur - vi nyter godt av hans profesjonalitet når han skal skrive om musikk, - som her om Mozart - gjennom Veien til Mozart formidler han livet til Wolfgang Amadeus Mozart fra vugge til grav, på godt og vondt, samtidig var denne dokumentar-romanen så mesterlig komponert, at han fikk flettet inn sin egen vei til Mozart, og til musikken generelt.
(Boken har jeg omtalt i Reading Randi)
Det enorme Steinway flygelet  stod der bare og ventet på pianisten:

Steinway - med en fantastisk klang -  Foto:RandiAa©
Og presis var han - som ved et trylleslag stod han der, lys levende - Ketil Bjørnstad - han trollbant oss med ord og med musikk - han førte oss inn i Mozarts musikk verden.  Alt utenfor de kalkede konsertveggene ble glemt - ruskevær, sludd og vindkast.
At Steinway er det ypperste av flygler, det vet man - og at Ketil Bjørnstad "gir alt" på et slikt instrument - det fikk vi oppleve:

Steinway med en fantastisk pianist -  Foto:RandiAa©
K.B. begynte med å fortelle om sin egen vei til Mozart som ikke var direkte "kjærlighet ved første tone",  men så  etter hvert  fant han virkelig veien til Mozart - (og den veien viser han oss litt av i denne konserten) - med ekte kjærlighet til musikken formidlet Bjørnstad en tydeliggjøring av hvorfor Mozart som levde for 250 år siden har så stor plass fortsatt i musikkens og vår verden. 
Foruten å spille Mozart-komposisjoner, fremførte han også noen av sine egne tidlige Mozart-inspirerte komposisjoner - overraskende flott! Et interessant innslag i hans "klassiske" komposisjoner var de sterke elementene av jazz - nesten så jeg vil kalle det en egen Ketil Bjørnstad-stil - kanskje en musikkstil som vil tiltale mange som sier de egentlig ikke "liker" klassisk musikk - lytt til K.B.'s "Jazz-klassisisme" - det er spennende musikk.
Dette ble en berikende opplevelse, kanskje spesielt fordi pianisten og forfatteren selv så ut til å "legge sin sjel i" denne formidlingen - slikt motiverer publikum til å lytte med stor innlevelse.
Jeg fikk repetert og levendegjort boken som jeg hadde levd meg slik inn i for tre måneder siden - Bjørnstads intense og følsomme pianospill gjorde Mozarts musikkverden til noe enda mer magisk enn jeg hadde opplevd det før.. En musikk-opplevelse man lever lenge på…..
Etter konserten fikk jeg til og med en klem av forfatteren og musikeren, og hyggelige ord med på hjemveien i det ruskete været i etterkant av stormen "Ole"

Tidligere hadde Ketil Bjørnstad sendt meg et eksemplar av boken, med en hyggelig hilsen:

Konsertopplevelsen hadde vært så fin at kilometrene i vandring i sørpen hjemover gikk meg nesten hus forbi, jeg gjenopplevde musikken og stemningen og valgte til og med bort lydboken jeg alltid har på øret når jeg går.
Ketil Bjørnstad fan har jeg vært lenge, og blir det i enda sterkere grad etter denne opplevelsen - ingen ny Ketil Bjørnstad-bok vil nok gå meg forbi.



Takk for en fin konsertopplevelse i hyggelige omgivelser:
 
Detalj - Ringve Museum -  Foto:RandiAa©

 
Åslaug har også omtalt konserten.
Bilder fra konserten - Flickr
   
Mine omtaler av noen av Ketil Bjørnstads verk:

6 comments:

  1. Takk for referat Randi. Det var sikkert hyggelig. Jeg har vært så mye ute i det siste, så jeg fikk stå over denne.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var en flott opplevelse ja - Åslaug, døtrene og jeg satt på første rad. (Fikk noen hyggelige ord og en klem av forfatteren etterpå også - veien hjem i sørpe og regn gikk feiende fort da....)

      Delete
  2. For en drømmeopplevelse dere har vært med på! Jeg har gått og sett etter Veien til Mozart i min lokale bokhandel hvor jeg har en tilgodelapp, men de har ikke hatt den inne. Vil ikke låne den, for Bjørnstads bøker vil jeg eie. Kunne ønske han ville komme til Bergen og gjøre samme konserten, spørs om vi har så idylliske omgivelser å gjøre det i. Ha en super mandag Randi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Tine...man ble hensatt i en annen verden - fantastisk musikk-opptreden. Og så flott når litteratur og musikk kombineres slik Ketil Bjørnstad gjør det.Fin dag til deg også - varmegrader, ruskevær og regn her, og snø blir borte.

      Delete
  3. Takk for sist! Flott omtale, og ikke minst de fine bildene fra Ringve! Lever lenge på denne opplevelsen. Håper du får en fin uke. Nå er jeg kommet til Buvika, og passer barn denne uka. (Mange barnebøker og mye kos)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det var en god opplevelse - og så hyggelig at vi kunne gå sammen, Åslaug. Fint å treffe døtrene dine også.

      Delete