Tuesday 13 October 2015

Tanker om bok - Boklansering: Aschehoug Forlag på Trondheim Hovedbibliotek - 13.10.2015

Ketil Bjørnstad - Det handler om Sekstitallet - Foto:RandiAa©
Jeg hadde satt av kvelden for Aschehougs boklansering på Trondheim Folkebibliotek - "Aschehoug inviterer til festkveld på hovedbiblioteket!" stod det i invitasjonen.
Og det ble et interessant møte med ganske mange, og ganske ulike forfattere på samme kvelden:

Maja Lunde med Bienes historie, Helga Flatland med Vingebelastning, Ketil Bjørnstad med Verden som var min -  Sekstitallet, Kari Brænne med Himmelfall og Trude Teige med Mormor danset i regnet.
Det ble humørfylte og interessante bokbad med hver enkelt - spennende bøker, alle på sitt vis. Jeg skal ikke gå i enkeltheter her - bokomtaler vil komme senere. Bienes historie har jeg allerede omtalt.
Ketil Bjørnstads Sekstitallet trenger jeg litt mer tid på - det var veldig hyggelig å møte han igjen, det ble tid for en liten etterpå-prat, en klem vanket det også - Bjørnstad er raus slik. Likeså er han "raus med seg selv" i sine skildringer i denne første romanen i en forhåpentligvis lang syklus på flere enkelte ti-år.
Det første bindet - Sekstitallet hadde jeg allerede fått tidlig i sommer, den er gjennomlest - og jeg lytter lydbokutgaven nå, før jeg drister meg til å omtale den:

 
   



Her er forfatterne i tur og orden i Bokbad:
Maja Lunde og Ole Jacob Hoel - Foto:RandiAa©
Maja Lunde - Det handler om bier - Foto:RandiAa©
Ketil Bjørnstad og Ole Jacob Hoel - Foto:RandiAa©
Helga Flatland og Anne Tønseth - Det handler om Andreas - Foto:RandiAa©
Kari Brænne og Anne Tønseth - Det handler om Tsarfamilien - Foto:RandiAa©
Trude Teige - intens og humørfylt - Foto:RandiAa©
Trude Teige og Anne Tønseth - Det handler om "tyskertøser" og kjærlighet - Foto:RandiAa©

Aschehougs boklansering høsten 2015
Aschehougs boklansering høsten 2016
Aschehougs boklansering høsten 2017
Aschehougs boklansering høsten 2018
Aschehougs boklansering høsten 2019

 


6 comments:

  1. Det er artig å være med på sånne ting. En rask gjennomgang med bokbading liker vi jo. Trodde denne gjengen hadde vært i Trondheim, før de var i Bergen for noen uker siden? Har lest flere av bøkene, og har noen på vent, det er ikke hvemsomhelst de har med seg på turne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, fint med disse samlingene - så får man et innblikk i mange bøker, også de man ikke får tid til å lese. Det ble litt "maraton" med hele fem forfattere hver for seg - men det var veldig interessant. (I kveld er det Gyldendal....)

      Delete
    2. Jo de hadde møte for bokhandlerne og oss, Tine, samme som du var på. og en del av de samme forfatterne ja..Det her på biblioteket var en offentlig aften for alle..

      Fine bilder og sak Randi.:)

      Delete
    3. Takk for det Anita - og flott Bokfest med Gyldendal også i kveld. (Takk for god hjelp - jeg lærte noe nytt)

      Delete
  2. Jeg så at dette skulle skje, men hadde ikke tur til Trondheim akkurat da. Synd! Men fint å få et lite innblikk fra deg! Jeg skal lese et par bøker, selvfølgelig Ketil Bjønstad, og har lest boka til Helga Flatland. Takk for bilder og referat! Får vel høre mer etter hvert som du lese bøkene.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er så mye som skjer i bokverdenen, men dessverre strekker ikke tiden til - man får ikke med seg alt man ville. Det er Gyldendal i dag - kanskje du skal dit, Åslaug.

      Delete