Thursday 3 February 2011

Tanker om bok - Ketil Bjørnstad: Til musikken - Elven - Damen i dalen (trilogi)








En meget fin, oversiktlig og interessant web-site her som gir et godt innblikk i Ketil Bjørnstad og hans meritter som musiker og forfatter

En av mine siste leseropplevelser er et overraskende møte med forfatteren Ketil Bjørnstad. Jeg hadde bare lest Oda av han tidligere, denne dokumentar-romanen leste jeg da den kom ut i 1983.  Jeg likte den veldig godt, men dessverre fulgte jeg ikke opp i Bjørnstads forfatterskap og "musikkverden". Men herved  er jeg blitt en fan av denne forfatteren og musikeren.
Hans trilogi med en hyllest til musikken ble faktisk en stor opplevelse: Til musikken, Elven og Damen i dalen. Dette er  en forfatter som jeg burde gitt mer oppmerksomhet, fant jeg ut.
Elegant, poetisk og vakkert skriver han….jeg ble fascinert og inspirert. Han kunne nok ikke ha skrevet på den måten om musikk uten å være den musikeren han er i tillegg til forfatter. Og selve språket hans er en musikk-komposisjon for seg. Det er så estetisk riktig det han presterer. En nytelse å lese, en nytelse å lytte til.
Opplesingen til Haakon Strøm gir denne trilogien en ekstra dimensjon, den er bare storslått. Jeg lyttet til lydbøkene, da fikk jeg små musikkperler på kjøpet…må si jeg omtrent "gikk meg høy" på dette. (Jeg går mens jeg lytter til lydbøker).
Foruten at temaet i romanen er fengslende så er språket, musikkbeskrivelsene så kunstnerisk vakkert - Musikken er lidenskapelig - Kjærligheten er lidenskapelig - Språket er lidenskapelig og drømmene visuelle.
Jeg takker for at denne romantrilogien inspirerte meg til å lytte mer på klassisk musikk, jeg har tatt frem det jeg har av nevnte verker og kjøpt en del nytt i tillegg - og ikke bare det: serien ga meg et puff og et påskudd til å kjøpe meg nytt og bedre musikkanlegg.

De to første bindene ga meg en meget stor lese/lytte opplevelse så jeg vurderer de til terningkast: 5
Damen i dalen hadde ikke helt den samme snerten og elegansen..det gikk kanskje litt for langt her i lidenskap og fantasier; det hele skulle kanskje vært holdt litt mer i "tøylene", men mye interessant og bra her også.



En av mine absolutte favoritter er   Beethoven - Piano Sonata No. 31 in A flat major, Op. 110- 1. Moderato cantabile, molto espressivo :



Vakkert dette også: Ketil Bjørnstad - Memory:


Ny bok av Ketil Bjørnstad kommer i februar - tror jeg vil lese denne. Mer om denne, og intervju med forfatteren på Bokklubbens side.

De udødelige - mine tanker om denne:

PS.1. Da har jeg lest denne (10.08.2011). Fin roman dette også. Men den kommer nok ikke på høyde med "Musikk-trilogien" nei...en del interessante problemstillinger har den, godt språk og grei struktur, men den virker ikke så fullendt og gjennomarbeidet som trilogien; heller ikke er karakterene så troverdige og realistiske....grei nok som roman - og at slutten ble som den ble, var ingen overraskelse. Men jeg kan gjerne gi den Terningkast: 4

PS 2. Det kommer enda en ny roman av forfatteren i november 2012 - i følge intervju i Adresseavisen 01.10.2012: "Skildrer behovet for hevn" "Kunsten gjør oss til bedre mennesker, mener Bjørnstad. I sin nye roman undersøker han om det stemmer." 


Mine omtaler av noen av Ketil Bjørnstads verk:

6 comments:

  1. Til musikken er en av mine absolutte favorittbøker! Bjørnstad skriver så vakkert og sårt! Nå gleder jeg meg til hans ferske roman som kommer ut denne måneden :)

    ReplyDelete
  2. Ja, ikke sant...har fått sansen jeg også. Og i dag bestilte jeg Victor Alveberg trilogien, den kommer på Mammut-salget. Hva heter den nye boken da? Er det De udødelige? Eller er det kommet noen etter det? Som sagt: Jeg har dessverre lest bare Oda før denne musikk-trilogien, men jeg er lysten på mer....

    ReplyDelete
  3. Fint innlegg, Randi, og jeg er helt enig med deg. Bjørnstad er en mann med mange talenter.Har ikke lest De udødelige, men den er på listen min.

    ReplyDelete
  4. Takker, Gerd. Jeg sier ikke at den ikke er verd å lese..den tar opp veldig mye tankevekkende aktuelt, men fullkommen er den ikke....

    ReplyDelete
  5. Gleder meg til å lese boka, ikke minst på grunn av din omtale. Syns Bjørnstad er en flott musiker og forfatter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den er velskrevet og poetisk, synes jeg...alle tre hører sammen så de bør leses i rekkefølge. Jeg hørte også lydbøkene, man fikk noe ekstra der med musikk-innslagene.

      Delete