Sunday 11 September 2016

Tanker om bok - Jørn Lier Horst: Felicia forsvant

Tittel: Felicia forsvant
Forfatter: Jørn Lier Horst
Produsert av: LBF
Serie: William Wisting-serien
Først utgitt: 12.09.2013 (Boken utgitt i 2005)
Spilletid: 08:58:37
Antall CDer: 7
ISBN CD: 9788242157058
Målform: Bokmål
Sjanger: Krim og spenning
Innleser: Helge Winther-Larsen

Jeg lyttet lydbok. Og brukte også papirutgaven gitt ut på Gyldendal forlag, 279 sider,  ISBN: 9788205486508

Omtale fra forlaget:

I dag er 1171 personer forsvunnet i Norge. Bak hver og en av disse forsvinningene ligger det et mysterium, en gåte – en historie. Felcia forsvant er en slik historie.

Samtidig med at politiførstebetjent William Wisting gjenåpner en gammel forsvinningssak, blir liket av en kvinne funnet under gravearbeider. Etterforskningen avdekker et nett av løgner og fortielser og skjebnesvangre tildragelser, og selv om saken er gammel, får den dramatiske følger i nåtiden. Wisting kjemper mot klokka og foreldelsesfristen, og ikke minst: mot morderen som trodde han hadde sluppet unna …
«Felicia forsvant» er Jørn Lier Horsts andre bok i serien om William Wisting
 

Her er min oversikt over William Wisting-bøkene:

Mine tanker om Felicia forsvant:

Denne William Wisting-boken er bok 2 i serien - og den kom i 2005- dette er den siste jeg omtaler av de ti hittil publiserte som jeg har lest. Det ble nesten som et lite William Wisting-prosjekt dette. Jeg fant serien så bra og "tekkelig" at jeg valgte å omtale alle i Reading Randi.
Det meste av det jeg leser eller lytter til er faktisk alt annet enn kriminal litteratur, men jeg innrømmer gjerne at jeg veksler med det innimellom annen skjønnlitteratur og faglitteratur. Dessuten så går jeg ganske langt hver dag, og da passer det utmerket med lydbok på øret.
Allerede da jeg så tittelen på denne, begynte
Cornelis Vreeswijk sin vise Felicia Adjø å surre i mitt hode. Og strofene inspirerte nok Jørn Lier Horst også da han fikk idéen til tittel og tema for denne Wisting-boken. Jeg synes alle titlene til William Wisting-bøkene er gode valg, korte, men likevel talende og innholdsrike.
Hovedpersonen han har skapt for disse bøkene er et positivt menneske som har hjertet på rett sted, for å si det slik - William Wisting er diplomatisk, systematisk og tolerant - og ikke minst har han en rettferdighetssans som  motiverer han sterkt for å rydde opp og løse sakene han blir satt til.

Temaet i denne boken er et reelt problem i samfunnet - mennesker som på mystiske måter blir borte - mange av dem for godt - og her har Horst konkretisert dette med "sin" forsvunne Felicia - en 25 år gammel forsvinningssak som bringes frem i lyset igjen når en kvinne tilfeldigvis blir funnet innestengt i et skap som avdekkes under et vei-gravings-prosjekt.
Felicias forsvinning er et gjennomgangstema som binder det hele sammen - og
Cornelis Vreeswijks kjente vise fulgte meg også gjennom hele boken. (Jeg har visst alle visene hans og har alltid vært en stor fan av han)
Også i denne Wisting-boken er det gåter fra fortiden som på en logisk og spennende måte knyttes sammen med nåtid. Og slutten på denne Wisting-boken er overraskende og god. Spennende og velskrevet krim som anbefales


 Terningkast:5

Mine omtaler av William Wisting serien:
Nøkkelvitnet - 2004 - 4
Felicia forsvant - 2005 - 5
Når havet stilner - 2006 - 4
Den eneste ene - 2007 - 5
Nattmannen - 2009 - 5
Bunnfall - 2010
  - 4
Vinterstengt - 2011 - 5
Jakthundene - 2012 - 6
Hulemannen – 2013 - 5
Blindgang - 2015 - 5
Når det mørkner - 2016 - 4
Katharina-koden – 2017 - 5

Det innerste rommet - 2018 - 4
Illvilje - 2019 - 5-

Her et par video-klipp av sangen som inspirerte til Felicia forsvant:

2 comments:

  1. Denne har jeg heller ikke lest. Fin omtale, jeg ble nysgjerrrig og fikk lyst til å lese gammel Horst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, nå er alle 10 Wisting-bøkene i "boks", dvs i blogg he,he. Sånn ble det bare. Kunne jo ha slått sammen flere i samme blogg-post da, men de er lest til ulik tid - ikke i kronologisk rekkefølge heller. Bok 11 kommer visst ikke før i november.

      Delete