Wednesday 23 September 2015

Tanker om bok - Jørn Lier Horst: Nøkkelvitnet

Tittel: Nøkkelvitnet
Forfatter: Jørn Lier Horst
Produsert av: LBF
Serie: William Wisting-serien
Først utgitt: 12.09.2013
Spilletid: 08:26:45
Antall CDer: 7
ISBN CD: 9788242157034
Målform: Bokmål
Sjanger: Krim og spenning
Innleser: Helge Winther-Larsen


(Ypperlig lest av Winther-Larsen)
 

Papirutgaven ble første gang utgitt i 2004 på Gyldendal Forlag, 241sider, ISBN13 9788205327467
Jørn Lier Horst - Foto: Jesper Magerøy - Gyldendal
Jørn Lier Horsts web-side
Info - Wikipedia

Wisting-serien i kronologisk orden:

  • Nøkkelvitnet – (2004)-lest
  • Felicia forsvant - (2005) 
  • Når havet stilner - (2006) 
  • Den eneste ene - (2007)-lest
  • Nattmannen - (2009)-lest
  • Bunnfall - (2010)-lest
  • Vinterstengt - (2011)-lest – mottok Bokhandlerprisen for denne
  • Jakthundene - (2012)-lest - vinner av Rivertonprisen for denne og Glassnøkkelen og Svenska Deckarakademins pris för bästa till svenska översatta kriminalroman
  • Hulemannen - (2013)-lest
  • Blindgang - (2015)-lest

Forlagets omtale av Nøkkelvitnet:

Den anerkjente krimforfatteren Jørn Lier Horsts debutbok, Nøkkelvitnet, er en realistisk fortelling bygd på en autentisk sak. Preben Pramm har ligget død en uke. Han er naken, bundet og har vært utsatt for rystende tortur. Huset er endevendt, men det ser ikke ut til at drapsmennene har funnet det de lette etter.
Pramm hadde ingen slektninger eller venner, og tilsynelatende ingen kontakt med mennesker rundt seg. Hva var Pramms hemmelighet? Hvorfor måtte han dø så brutalt?
«Saken er omtalt som et av de mest brutale og bisarre drapene i nyere norsk kriminalhistorie. På min første dag på jobb i Larvik-politiet fikk jeg slippe forbi sperrebåndene og inn på åstedet. Det var en spesiell opplevelse å skritte over dørterskelen og følge i fotsporene til en ukjent drapsmann. Opplevelsen av å gå fra rom til rom og se de nådeløse sporene en kamp på liv og død ble starten på mitt forfatterskap.»
Jørn Lier Horst, politiførstebetjent og forfatter

Mine tanker om Nøkkelvitnet:

Denne første romanen i William Wisting-serien bygger på en kjent, uløst kriminal-sak - her er litt bakgrunns-stoff for de som måtte være interessert: Løses Ronald Ramm-saken på TV i kveld? (Dette var fra 2011) Wikipedia.  NRK-nyheter - Ronald Ramms datter uttaler seg. Gamle saker kan tas opp igjen.(2014).  Skal ha tilstått drap. (2011)

Dette er altså den første boken i William Wisting-serien - til debut-bok å være er den meget god - spesielt realistisk blir den fordi den altså er litt dokumentarisk - men det er klart at Jørn Lier Horst har gjort sin egen vri på saken slik at dette blir "diktning" i form av en roman, og ikke  en dokumentarisk beretning i form av en "tørr" politi-rapport. Jeg skal ikke utbrodere handlingen så mye - boken ga spenning nok for alle som liker krim-bøker -  men jeg konstaterer at Jørn Lier Horst har utviklet seg til å bli en dyktigere og enda mer selvsikker kriminal-forfatter etter hvert - denne når ikke topp-rangering hos meg, som flere av de senere bøkene om W. Wisting gjør. Det må nevnes at  Wistings datter Line var ikke helt "etablert" og aktiv i denne første boken -  kanskje det hadde sitt å si også. Denne første Wisting-boken var kanskje ikke så "helstøpt" som de andre jeg har lest - den gled liksom litt ustrukturert ut mot slutten - dette trakk litt i negativ retning - men du verden, det endrer ikke mitt syn på min betegnelse: ualminnelig solid forfatterskap gjennom hele serien...... så Wisting-serien håper jeg "ingen ende tar".....
 

Lanseringen av William Wisting i denne første boken, ser jeg i ettertid var et vellykket påfunn av forfatteren - vi merker med en gang at han er politi-etterforskeren som ikke hopper på de enkleste løsninger, eller forfølger en hypotese som låser saken i et uheldig spor. Vi lærer også å kjenne denne politimannen som en person med høy moral og medmenneskelige egenskaper, en person som ikke er full av fordommer eller intolerante holdninger overfor mennesker på skyggesiden, eller mennesker med "uheldige" vaner eller "syndige" svakheter. Wisting går løs på oppgaven med et åpent sinn.
I motsetning til den virkelige Ramm-saken, forblir ikke Wistings Pramm-sak uløst - bare for å ha sagt det….,ellers vil jeg ikke røpe noe av handlingsforløpet her….
Det er også forbundet med en del realisme at Jørn Lier Horst har "avklart" med Ronald Ramms datter at det var OK å bruke dette stoffet i en kriminal-roman - flere tips og opplysninger har visst kommet inn om denne saken etter utgivelse av boken også - og det er jo bra i og med at tidligere "foreldede" saker, lettere blir gjenopptatt nå.

Jeg gir bare en kort omtale av denne første Wisting-boken, men kommer snart "tilbake" med en fyldigere omtale av den siste Wisting-boken jeg har lest: Nattmannen……

Denne gir jeg terningkast: 4
 

Mine omtaler av William Wisting serien
Nøkkelvitnet - 2004 - 4
Felicia forsvant - 2005 - 5
Når havet stilner - 2006 - 4
Den eneste ene - 2007 - 5
Nattmannen - 2009 - 5
Bunnfall - 2010
  - 4
Vinterstengt - 2011 - 5
Jakthundene - 2012 - 6
Hulemannen – 2013 - 5
Blindgang - 2015 - 5
Når det mørkner - 2016 - 4
Katharina-koden – 2017 - 5

Det innerste rommet - 2018 - 4
Illvilje - 2019 - 5-


2 comments:

  1. Ser ut som du tar hele forfatterskapet hans på rappen. Vi er helt enige foreløpig, at Jakthundene er hans beste :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begynte i 2012, Tine - og nå har jeg bare to igjen av de ti Wisting-bøkene som er gitt ut. Den svakeste jeg har merket meg, ser jeg er Bunnfall - leste den for tre år siden - og den skal jeg ikke blogge på

      Delete