Saturday 26 September 2015

Tanker om bok - Jørn Lier Horst: Nattmannen

Tittel: Nattmannen
Forfatter: Jørn Lier Horst
Produsert av: LBF
Først utgitt: 29.08.2009
Spilletid: 08:58:35
Antall CDer: 7
ISBN CD: 9788242147530
Målform: Bokmål
Sjanger: Krim og spenning
Innleser: Yngve Berven

Jeg brukte lydboken (lånt på biblioteket), den ble utmerket lest av Yngve Berven - Papirutgaven ble utgitt på Gyldendal forlag i 2009, 303 sider, ISBN13 9788205393998

Nattmannen omtale fra forlaget:

En uhyggelig aktuell krim fra politimannen Jørn Lier Horst Larvik, Vestfold, høstmorgen i tett tåke. Da tåka trekker seg tilbake: et kvinnehode på en stake midt på Larvik torg. Identiteten er ukjent, men hun er åpenbart ung. William Wisting står overfor det mest groteske drapet i sin karriere som politimann. Hele Norge er rystet, mediene krever rask oppklaring, og presset blir ikke mindre når et nytt lik blir funnet, dratt opp fra elvedypet. Etterforskningen bringer Wisting til brutale miljøer; våpenhandlere, narkotikasmuglere og rå utnyttelse av de mest forsvarsløse blant oss.
Jørn Lier Horst - Foto:Jesper Magerøy - Gyldendal
Info - Wikipedia
Jørn Lier Horst sin web-side
Wisting-serien i kronologisk orden:
  • Nøkkelvitnet – (2004)-lest
  • Felicia forsvant - (2005) 
  • Når havet stilner - (2006) 
  • Den eneste ene - (2007)-lest
  • Nattmannen - (2009)-lest
  • Bunnfall - (2010)-lest
  • Vinterstengt - (2011)-lest – mottok Bokhandlerprisen for denne
  • Jakthundene - (2012)-lest - vinner av Rivertonprisen for denne og Glassnøkkelen og Svenska Deckarakademins pris för bästa till svenska översatta kriminalroman
  • Hulemannen - (2013)-lest
  • Blindgang - (2015)-lest

Mine tanker om Nattmannen:

Dette er femte kriminalromanen med William Wisting - og her forflytter spenningen seg til fremmede deler av verden for å finne pusle-biter til oppklaring av to brutale mord.
Og spenning er det fra første stund i denne boken - å sette hoder på stake er ikke akkurat noe som hører nåtiden til i Norge - og tankene kan gå til eldre tider med halshugging til skrekk og advarsel, til hoder på Nidstang, og til den mystiske og skremmende nattmannen som hadde en sentral men tabu-belagt rolle i vårt samfunn.

Dette er åpnings-scenen i boken: Tidlig om morgenen er Vera på vei til sin bokhandlerjobb når hun oppdager det blodige, avhogde hodet til en ung kvinne på toppen av en stake.
Så starter da Wistings nitidige arbeid for å finne kroppen som hodet har vært på - han skjønner det er en sammenheng da et nytt lik av en mann dukker opp i elven - både kvinnen og mannen er av utenlandsk opprinnelse. Etter hvert får vi innblikk i et brutalt miljø hvor både våpen, narkotika, barn og asylmottak er ingredienser - sentralt i oppklaringen står også Wistings journalist-datter Line, hun kjører sitt eget løp - og etter hvert faller mange biter på plass  - historien rommer også litt romantikk både for Wisting og datteren underveis, i tillegg til en snartur til Afghanistan.
Miljøet og udådene i Nattmannen fant jeg høyst troverdig - jeg følte at jeg fikk innsyn i en verden jeg ikke kjente så godt til - men stolte på at forfatteren ga meg et riktig bilde av skyggesidene i vårt samfunn. Ekstra pluss med lokal-miljø for lesere i Larvik området selvsagt - men for andre lesere er det også litt fint å få beskrevet et sted i Norge slik - gjennom Horst-bøkene jeg hittil har lest, synes jeg nesten jeg har blitt kjent-mann i Larvik-distriktet - ved et besøk i byen en gang, kommer jeg sikkert til å ha disse Wisting-bøkene i tankene, og huske igjen enkelte steder beskrevet.

Nattmannen - oppsummering og konklusjon:

Denne var topp spennende, og realistisk også - med aktuelt tema, en spennende og interessant etterforskning - og en sympatisk og fungerende politietat - slik man ønsker i et velfungerende samfunn. Wisting selv er den bunnsolide, sympatiske, moralske etterforskeren som man ønsker å være på parti med - en helt slik jeg foretrekker han i kriminalromaner - Jeg forestiller meg at Horst har puttet inn en del av sine egne gode egenskaper i denne karakteren, og det er jo bare positivt - og så har han gjort han i slekt med polforsker Oscar Wisting som opererte sammen med Roald Amundsen, og genetisk gitt sin politihelt noen av de sympatiske egenskapene hos denne helten også.- Og så journalist-datteren Line da - høyst medvirkende og aktiv denne gangen.

Nattmannen var nok en del mer blodig og voldelig enn de andre Wisting-bøkene jeg har lest - men når de voldelige affærene blir knyttet til handlingen som et "nødvendig" element for forståelsen av et miljø, av et spesielt klientell, så har det en funksjon - og jeg "led ingen større nød" under lyttingen - at leseren ble ført på en reise til Afghanistan og fikk litt innblikk i hva som foregår der - var også en spennende "bit" i denne romanen - og jeg imponeres alltid over hvordan Jørn Lier Horst tar oss med på så mange ulike, spennende "oppdrag" - og faktisk av og til gir leserne et innblikk i skyggesidene av dagens samfunn.
Anbefalt lesing på kriminal-roman fronten dette, mitt terningkast blir: 5
 

Video-klipp - litt bokreklame fra forfatteren:

Mine omtaler av William Wisting serien:
Nøkkelvitnet - 2004 - 4
Felicia forsvant - 2005 - 5
Når havet stilner - 2006 - 4
Den eneste ene - 2007 - 5
Nattmannen - 2009 - 5
Bunnfall - 2010
  - 4
Vinterstengt - 2011 - 5
Jakthundene - 2012 - 6
Hulemannen – 2013 - 5
Blindgang - 2015 - 5
Når det mørkner - 2016 - 4
Katharina-koden – 2017 - 5

Det innerste rommet - 2018 - 4
Illvilje - 2019 - 5-


2 comments:

  1. Ahh.. denne har jeg glemt ut! Takk for tipset! Jeg har derfor bare skummet omtalen din nå i første omgang :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Denne var bra - jeg begynte jo med de siste først, så jeg er litt på etterskudd. Har bare to igjen av Wisting-serien nå. Bunnfall har jeg også lest, den skal jeg ikke blogge om - den synes jeg er den svakeste av de jeg har lest - ellers har jeg rundt terningkast 5 på alle.
      Denne ga meg faktisk innsikt i et tema jeg visste lite om - det virket realistisk.

      Delete