Sunday 9 August 2015

Tanker om bok - Jørn Lier Horst: Blindgang


Jeg brukte lydbok:
Tittel: Blindgang
Forfatter: Jørn Lier Horst
Produsert av: LBF
Først utgitt: 29.05.2015
Spilletid: 08:50:03
Antall CDer: 7
ISBN CD: 9788242170408
Målform: Bokmål
Sjanger: Krim og spenning
Innleser: Ivar Nergaard

Papirutgaven er utgitt på Gyldendal forlag i 2015, den har 384 sider, bokmål, ISBN/EAN: 9788205485907

Omtale fra forlaget:

Sammen med sin ettårige datter Maja flytter alenemoren Sofie Lund inn i huset hun har arvet etter morfaren. Morfaren var en vanskelig og beryktet mann, og Sofie har betalt noen for å vaske og tømme huset for alt han etterlot seg. Det eneste som står igjen, er en låst safe boltet til gulvet i kjelleren.
Det ligger noe i safen, noe som skal overraske ikke bare Sofie Lund, men alle på politihuset i Larvik. Et funn som skal sette fart i en sak som har plaget førstebetjent William Wisting lenge, og som har gjort ham til gjenstand for kritikk både internt og i mediene.
Nå øyner Wisting en åpning, en mulig vei å gå. Men da må han gå på tvers av alle lojalitetsbånd og undergrave tilliten til etaten han selv er en del av.

Jørn Lier Horst - Foto: Myriam Bjerkli
Forfatterens web-side

Mine tanker om Blindgang:

Dette er den 10-ende og foreløpig siste boken med politetterforsker William Wisting.
Jeg blir mer og mer overbevist - skal jeg velge krim innimellom faglitteratur og andre romaner jeg leser, så er Jørn Lier Horst å foretrekke - han skriver kriminal-romaner som passer meg - for å gjenta meg selv med noen stikkord: realistisk, menneskelig, innsiktsfullt, meningsfullt, engasjerende - og uten for mye vold, grusomme detaljer, spekulative effekter og "opphoping" av action. Alt i alt: Bøkene er underholdende samtidig som innholdet føles meningsfullt. Det er også kjekt å følge de samme karakterene i alle bøkene, ikke minst Line, Wistings datter - det er bare av det positive at vi får litt "side-historier" i tillegg til de kriminelle sakene som skal løses.
Av Wisting-serien er det til nå publisert 10 kriminalromaner, i følgende kronologiske rekkefølge:

  • Nøkkelvitnet –  (2004)-lest
  • Felicia forsvant – (2005)
  • Når havet stilner –  (2006)
  • Den eneste ene –  (2007)-lest
  • Nattmannen –  (2009)-lest
  • Bunnfall –  (2010)-lest
  • Vinterstengt –  (2011)-lest – (Bokhandlerprisen)
  • Jakthundene –  (2012)-lest - (Rivertonprisen, Glassnøkkelen og Svenska Deckarakademins pris for beste oversatte kriminal-roman til svensk)
  • Hulemannen –  (2013)-lest
  • Blindgang –  (2015)-lest
Jeg begynte ikke helt "riktig" med Horst sine bøker, for min første var Jakthundene - nå har leg lest 6 av de 10, og det føles ikke som problematisk at jeg ikke har lest dem i kronologisk orden - jeg skal lese de fire andre også - og ser frem til det.
Disse bøkene om alvorlige forbrytelser, om mennesker på skyggesiden og menneskelig ondskap holder likevel en "varm" tone - for å si det slik - og vi blir opptatt av å finne ut mest mulig om personene, om motivasjonen bak handlingene - og ikke minst er det spennende å følge William Wisting og hans kolleger i deres grundige og metodiske arbeid.
En del tilfeldigheter gjør at hovedpersoners veier krysser hverandre - man lurer kanskje av og til om det er sannsynlig, men vi godtar at skjebnens veier ofte er uransakelig.
Her er det den enslige moren Sofie Lund som "tilfeldig" møter igjen sin klassevenninne Line, Wistings datter. Sofie har arvet den "beryktede" bestefarens hus og flytter inn der - hun har barn og Line venter sitt første barn, så her har de et naturlig tilknytningspunkt.
Så blir Line selvsagt viklet inn i Sofies bakgrunn, med bestefaren som har mørke hemmeligheter "gjemt" i dette huset - og selvsagt er Wisting inne i saken fra en litt annen kant.
Her er det flere kriminelle som er innblandet, og det blir flere veier  og spor å følge for etterforskerne - noen spor fører selvsagt til at man låser seg fast - det hender jo dessverre at politiet kjører inn i blindganger og forblir der.
Selv om Wisting møter en del motgang fra noen "sneversynte", fastlåste etterforskere, så er han også denne gangen klok nok til å tenke i riktige baner etter hvert - og selvsagt er Line med og gir han flere spor å følge, i riktig retning.
Fortellermåten og den språklige uttrykksformen til Jørn Lier Horst er det heller ikke noe å klage på i denne boken - (må innrømme at jeg som gammel lektor i videregående skole ofte henger meg veldig sterkt opp i de språklige kvalitetene når jeg leser en bok - og Horst holder mål i så måte.)
Her er det kanskje ikke action i full speed, det går derfor ikke over stokk og stein heller - slik det gjør hos enkelte andre av dagens krim-forfattere - jeg liker det best på Horst-måten - i et bedagelig tempo, som heller styrker etterforskningen enn forspiller den.
Referat av handlingen gir jeg vanligvis ikke i mine omtaler - det får greie seg med forlagets korte omtale -

Når man leser romaner, kanskje spesielt gjelder dette kriminal-romaner, har man visse forventninger - løse tråder skal nøstes opp, de "gode kreftene" skal seire over de "onde" - man skal ha fått svar på alle spørsmål som man fikk underveis i lesingen, kort sagt - det meste skal gå i den retningen leseren har forhåpninger om - og det gjør det vel i Horst sine bøker - noen synes kanskje dette er kjedelig og "lettvint", men etter min mening er det greit med slike "strøkne" løsninger - det er så mye ellers i den reelle verden som er ugreit i dag, som ikke løser seg på den måten vi hadde håpet på - derfor er det kjekt noen ganger å dukke ned i slike bøker som gir oss det vi ønsker og forventer.
Og så ønsker vi vel også å ha et samfunn som fungerer slik - med en politietat som gjør jobben sin slik det forventes - folk som har yrkesstolthet - folk som ikke lar seg kjøpe for penger.
 

Nevnes skal også at lydboken blir lest av Ivar Nergaard - og han gjør som alltid en utmerket jobb - å lytte til lydbok gir som oftest boken et ekstra pluss - i mine ører i hvert fall
Også denne kriminal-romanen av Jørn Lier Horst gir jeg mine anbefalinger med et terningkast:5


Mine omtaler av William Wisting serien:
Nøkkelvitnet - 2004 - 4
Felicia forsvant - 2005 - 5
Når havet stilner - 2006 - 4
Den eneste ene - 2007 - 5
Nattmannen - 2009 - 5
Bunnfall - 2010
  - 4
Vinterstengt - 2011 - 5
Jakthundene - 2012 - 6
Hulemannen – 2013 - 5
Blindgang - 2015 - 5
Når det mørkner - 2016 - 4
Katharina-koden – 2017 - 5

Det innerste rommet - 2018 - 4
Illvilje - 2019 - 5-


4 comments:

  1. Skal nok lese mer av denne forfatteren så snart jeg får anledning. Liker hans bøker godt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Der er vi enige (igjen) aariho - jeg skal lese alle Wisting-bøkene - og Horst er så absolutt den krim-forfatteren som passer meg best.

      Delete
  2. Flott omtale og herlig at du liker måten han skriver på. Ser at du foretrekker "snill" krim, og da er jo dette midt i blinken. Jeg reagerte også på "tilfeldigheter", men bestemte meg for å ikke henge meg opp i dem. Håper at neste Horst krim i serien har en tanke mer brodd...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, enig med deg der - den tåler litt mer brodd eller trøkk ja - men for all del, det er skikkelig dyktig håndverk - begynner å bli litt kjent med Larvik-distriktet også nå - flott "kyst-program" på TV i helgen.

      Delete