Wednesday 25 March 2015

Tanker om bok - Jon Fosse: Morgon og kveld


Tittel: Morgon og kveld
Forfatter: Jon Fosse
Forlag: Samlaget
ISBN: 9788252156737
Antall sider: 115
Utgitt: 2000
Format: Innbunden

Jeg brukte også lydboken utgitt 2001 på Fono forlag, spilletid 3t.5min, innleset av Jørgen Langhelle, ISBN 8278441154

Fra forlagets omtale:

Eit barn, som skal heite Johannes og bli fiskar, blir født.Ein gammal mann, som heiter Johannes og har vore fiskar, døyr.
Mellom dei to ytterpunkta i eit meneskeliv, fødsel og død, spenner denne konsentrert komponerte romanen seg ut i sitt store format. Johannes liv er formidla ved dei to punkta, i eit språk som skriv seg inn mot livets inngang og utgang.
Den første delen følgjer tankane til Olai, som redd og spent ventar på at kona skal føde han sonen Johannes. Den andre delen er forteljinga om Johannes veg over til den andre sida, den dagen i livet hans då alt er heilt likt, men likevel heilt forskjellig.

Jon Fosse - Foto:Tom A. Kolstad
Informasjon om forfatteren

Mine tanker om Morgon og kveld:

Jon Fosse er uten tvil en av mine største litterære favoritter - jeg har prøvd å få med meg det meste jeg kommer over av hans forfatterskap - det jeg dessverre ikke har fått med meg, er de mange drama-oppsettingene som går nesten verden over av mange av hans bøker.
Men jeg leser i hvert fall alle kritikkene jeg kommer over.
Nå ser jeg at Morgen og kveld går på Nationaltheatret og får flotte omtaler.
Det ble en passe anledning til å repetere boken - jeg leste den første gang for seks år siden - men jeg skulle så gjerne ha sett oppføringen med Anne Marit Jacobsen.

 
 
Her et klipp med Anne Marit Jacobsen:

Morgon og kveld er en roman selv om den er kort, 115 sider - den ble utgitt i 2000, jeg lyttet til lydboken som kom i 2001.
Den er i tråd med Fosses stil, altså ingen action roman på det ytre plan, men en "psykologisk" livs-thriller med mye handling likevel. Hovedpersonen er Johannes - og vi opplever han i to faser av livet - romanens tittel sier også tydelig noe om dette. Boken starter med gutten Johannes's fødsel observert av faren hans. Senere får vi tilbakeblikk på fiskeren Johannes liv - det er etter hans død. Vennen Peter er også fisker og spiller en sentral rolle i romanen - de to vennene går tilbake til steder og hendelser, livet passerer i en vakker film-revy. Det er livs-syklusen med fødsel og død som skildres - og slekters gang, slik som i Andvake - også i denne romanen er det vanskelig å skille mellom drøm og virkelighet, men poetisk vakkert er det i hvert fall. Repetisjonene i teksten og manglende tegnsetting er kjennetegn på Fosse-stilen - man suggereres inn i teksten og følger tankene og drømmene uten stans til veis ende.....Her får man ganske religiøse assosiasjoner med alle bibelske navn - Johannes, Peter, Anna, Jakob med flere og "reisen" til dødsriket er også vakkert skildret med båt på havet  - man seiler gjennom livet eller til dødsriket? Utrolig hvor mye innhold Fosse likevel får med i sine korte tekster - her skildres en hel livssyklus fra fødsel til død - en usigelig vakker skildring av det å dø - og litt om det som måtte komme etterpå. Den siste reisen er poetisk og metaforisk skildret med den vesle fiskerbåten på det store havet - og hvor fint det er å bli hentet "hjem" av sin beste venn som har gått bort og  funnet veien tidligere. . Og på den andre side venter alle de man har kjent og vært glad i..(men heldigvis ikke de som var "slemme" eller de man ikke ønsker å møte igjen...Fosse er ikke helt uten humor i alt dette alvorsomme...)

Terningkast:6


Dagbladet kultur ga denne anmeldelsen av boken
Osloby - anmeldelse av teater-oppsettingen

Mine omtaler av Jon Fosse verker:
 

3 comments:

  1. Skal si du har lest og skrevet mye om Jon Fosse sine utgivelser. Jeg sliter med ham, det blir for nynorsk og for lyrisk :)

    ReplyDelete
  2. Ja, Tine - føler at jeg har jobbet en del med hans arbeider. Han er dyp, spesiell, psykologisk og "eksistensiell", og for ikke å glemme poetisk. Ingen lettvekter for å si det slik, selv om alle bøkene hans er korte - og det har blitt mange flotte teater-oppsettinger av det - han er stor som dramatist også.

    ReplyDelete
  3. Glemte å si: Der det er lydbøker, har jeg lyttet - det gjør det enklere........

    ReplyDelete