Wednesday 29 October 2014

Tanker om bok - Patrick Modiano: Ungdomstid - Gater i mørke

Leste denne på biblioteket i dag - IPhone-Foto:RandiAa©
Tittel:Ungdomstid
Forfatter:Patrick Modiano
Utgitt:1982
Forlag:Cappelen
Serie: Pan-serien
137 sider
Innbundet
ISBN:8202095050
Språk: Bokmål
Originaltittel: Une Jeunesse

Forlaget skriver om denne boka:

Skulle man gjette, ville man si at Louis og Odile på det mest selvfølgelige vis tilhører det borgerlige, veletablerte skikt og alltid har gjort det. Det er et bedrag: femten år tidligere befant de seg tvert imot ved samfunnets ytterste, skyggegrå frynsekant. Juksere, uthalere, halv- og helkriminelle var deres omgangskrets. Og det Paris de utforsket var de mørke strøkene, bakgatene, de usleste leiegårdene. Man kan søke forgjeves etter bindeleddet mellom dette og den solfylte tilværelsen i huset i fjellet, med lekende barn og gode venner. Men det finnes.

Mine tanker om Ungdomstid:

Nobelprisen i litteratur 2014 gikk til den franske forfatteren Patrick Modiano. Begrunnelsen var at han får prisen for "minnenes kunst med hvilken han fremkaller de mest uhåndgripelige menneskeskjebner og avdekker okkupasjonens livsverden". Det overrasket kanskje mange at det var Modiano som ble prisvinneren i år - det var mange kanskje mer kjente navn som var "forhånds-snakket" som prisvinnere. (For eksempel Haruki Murakami).   
Patrick Modiano
Modiano er født i Frankrike 1945, og hans far var jøde. Modiano regnes som en av de fremste forfatterne i Frankrike, og har fått mange priser nasjonalt - men han er kanskje ikke så kjent i andre land. Han har gitt ut mer enn tretti bøker siden debuten i 1968, og de er da også oversatt til flere språk.
Jeg hadde ikke lest noe av han. Det var heller ikke særlig forventet i norske forlag, bøkene lå ikke klare. Men tre av bøkene hans hadde Cappelen gitt ut i Pan-serien tidligere. Og jeg sikret meg to av disse på biblioteket. Ungdomstid og Gater i mørke.
Cappelen vil gjenutgi disse tre, i tillegg til en ny utgivelse - Modianos siste roman - "For at du ikke skal gå deg vill i strøket"

Nå har jeg lest Ungdomstid, en kort roman - velskrevet og med både god miljøskildring og karakter-skildring - Om Louis og Odile med en "utagerende" ungdomstid i Paris, men som det skjer med en del ungdom som har gjennomlevd en turbulent tid - så har de altså lagt denne bak seg og blitt "borgerlig vellyket" i et nytt miljø i landlige omgivelser.....
Romanene til Modiano er hovedsaklig konsentrert om perioden under og etter siste verdenskrig og da med Paris som setting. Han er også kjent for å ha tatt opp ømfintlige temaer som samarbeid med nazistene under okkupasjonen, og han er stor tilhenger av dette med å minnes og ikke glemme - altså holde denne tiden levende gjennom for eksempel litteraturen. 
Han skildrer godt ulike menneskeskjebner. Han har selv vokst opp i etterkrigstidens Paris og mye av hans egen ikke helt lykkelige barndom har nok påvirket hans skriving, foreldre som ikke var helt tilstedeværende, og en bror som stod han nær, men som døde bare 10 år gammel.
I romanen Ungdomstid føler jeg han har brukt mye selvbiografisk.
Patrick Modiano hadde en "rastløs" skoletid på flere privat-skoler som han forlot, og en studietid som ikke var særlig målrettet - livet i Paris ble "rastløst" og formålsløst slik som han skildrer livene til Odile og Louis i denne romanen. Og som for Odile og Louis som endret livsstil, slik ble det også for Patrick Modiano da han slo inn på forfatterveien etter at han hadde møtt den franske forfatteren Raymond Queneau. (Queneau fikk i stand en slags Workshop for litteratur - Ouvroir de Littérature Potentielle)
- Selve stilen i Ungdomstid fant jeg litt "gammeldags", men romanen var grei og "litt" interessant å lese - uten at den imponerte meg som den helt store romanen - jeg skal lese Gater i mørke også, den ser litt mer interessant ut - men ellers tror jeg ikke årets Nobelpris vinner i litteratur blir min absolutte favoritt-forfatter.

Terningkast en knapp:4

 
Jeg skal lese denne også: Rue des boutiques obscures
Gater i mørke, lest 30.10.2014, er spesielt omtalt her


Et par media-oppslag om Nobel prisen:

Andre romaner av Patrick Modiano jeg har omtalt: 
Nobelprisvinnere i litteratur

9 comments:

  1. Interessant! Må prøve å skaffe meg en av bøkene hans snart. Greit å ha peiling på hva Nobelprisvinnerne skriver, og dette var helt ukjent for meg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, er alltid litt nysgjerrig på Nobelpris-vinnerne, men det blir med disse to bøkene foreløpig tror jeg. De er lettleste og korte.Det er tydelig forfatteren er veldig "hektet på" dette med krigens virkninger, okkupasjonen og sporene det setter, men på en dempet måte synes jeg.

      Delete
  2. Interessant, må studere dette nærmere når jeg er ferdig med mitt lesenorskfra2014-prosjekt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir vel fire bøker av han på norsk nå da. Nyutgivelser av de tre Cappelen hadde fra før, og så hans siste roman.

      Delete
  3. Hadde ikke hørt om forfatteren før han fikk prisen. Ser ut som han har skrevet noen "raske" bøker, siden du leste en hel bok da du var på biblioteket. Må få tid til å ta en titt på ham :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boken var bare på 137 sider, Tine. Skal innrømme at jeg hurtigleste den først og fremst av nysgjerrighet. Mulig jeg vil bruke litt lengre tid på den neste, den er på 150 sider.

      Delete
  4. Så spennede at du skriver om Modiano, Randi! Han var også et helt ukjent navn for meg, men temaene han synes å ta opp intresserer meg veldig:) Jeg skal absolutt få lest noe av denne nobelprisvinneren! Jeg ser frem i mot å lese anmeldelsen din av "Gater i mørket" (Jeg likte tittelen bedre på fransk).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den franske tittelen er mer dekkende, Anne. - Det er alltid interessant å ta en liten titt på Nobelpris-vinneren, spesielt om man ikke kjenner personen fra før. Jeg tror Gater i mørke (Rue des Boutiques Obscures) vil fenge meg enda mer - ser ut til å være en slags identitets-søken i den.

      Delete
    2. Da har jeg lest Gater i mørke, det ble en langt større lese-opplevelse. Virkelig anbefalelses-verdig.

      Delete