Wednesday 8 October 2014

Announcement: Tanker om bok - Bok jeg ser frem til å lese - Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår av Haruki Murakami - Pax


Forfatter: Haruku Murakami
ISBN: 9788253037134
Forlag: Pax
Utgivelsesår: 2014
Sideantall: 330
Oversatt av: Ika Kaminka og Magne Tørring


Fikk denne i posten nylig - Takk til Pax forlag. Nå ser jeg frem til å gå inn i Haruki Murakamis fantastiske verden igjen - mulig denne har litt mer realisme i seg, men Murakami er en mester på dette med balansegang mellom drøm og virkelighet.......Jeg har lest det meste av han, og har disse fra biblioteket (liste satt inn 13.08.2015):
Favoritten er muligens Elskede sputnik -En underfundig roman om ensomhet og forelskelse og mennesker som svever som satellitter hvileløst i sin egen ensomme bane……
Nå er jeg spent på denne nye - uten at jeg vet mye om den på forhånd, synes jeg settingen og tema i den kan minne litt om det man finner i Norwegian Wood.
Haruku Murakami f.1949 i Kyoto, Japan - foto fra forlagets side

Forlagets omtale:

Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår
"En nytelse å lese."
Turid Larsen, Dagsavisen

Når Tsukuru Tazaki drar hjem på ferie etter et halvt år med universitetsstudier i Tokyo, oppdager han at de før så uatskillelige barndomsvennene hans brått har snudd ryggen til ham. Under oppveksten var de fem vennene sikre på at vennskapet ville vare evig. Men noe har forandret seg, og ingen vil si hva det er.

Flere år senere er Tsukuru en vellykket ingeniør og har innledet et forhold til den litt eldre Sara. Når hun får høre om barndomsvennenes svik og den skyggen det har kastet over Tsukurus liv, oppmuntrer hun ham til å reise hjem og nøste opp i det som skjedde. Tilbake i hjembyen oppsøker han de gamle vennene. Etter hvert må Tsukuru ta inn over seg alt det gruppen har undertrykt for å kunne vedlikeholde idealet om det perfekte vennskapet. Kan skjulte følelser forbli skjult for alltid? Og kan det å konfrontere fortiden gjøre det mulig å åpne seg mot framtiden?

Med Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår vender Murakami for første gang på over 25 år tilbake til den spesielle formen for realisme han er så kjent for fra Norwegian Wood. Romanen har blitt mottatt med enorm internasjonal entusiasme, og solgte 1 million eksemplarer i Japan bare i løpet av den første uken den var i salg.

Mine tanker om Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår:

Kommer senere når boken er lest
Noen andre bøker fra Pax forlag jeg har omtalt:

Churchill av Paul Johnson - lesereksemplar fra Pax
Hvite hester av Alice Hoffmann - kjøpt selv
Sannheten om Harry Quebert-saken av Joël Dicker - lesereksemplar fra Pax
Stiklingen av Auður Ava Ólafsdóttir - lånt fra biblioteket 


 

6 comments:

  1. Jeg fikk også denne boka .:) Lå og ventet på meg i postkassen da jeg kom hjem i kveld..:) Tror den sniker seg fremst i lesekøa her, gitt..

    ReplyDelete
  2. Ja, fint du fikk den Anita - du leser raskt. Det blir etter hvert med meg også, men jeg har en god del å gjøre med fotograferingen og redigering for tiden. (Akkurat nå er det Oktoberfest i fotoforumet, og lørdag går den store World Wide Photo-walk)

    ReplyDelete
  3. Jeg er visst en av få som ikke har lest Murakami enda! Hadde Lesesirkelmøte i kveld, og der ble bøkene hans anbefalt på det sterkeste. Må vel se om jeg kan smette inn en bok en gang i høst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han er ganske spesiell,aariho. Noen liker han ikke, men jeg synes så absolutt han er en forfatter å regne med - Du så kanskje filmatiseringen av Norwegian Wood.....

      Delete
  4. Så flott at du likte Elskede Sputnik. Den fikk jeg ikke til. Det kom nok av at det var min første Murakami, og jeg var nok ikke forberedt på det murakamiske diffuse univers. Kafka på stranden elsket jeg, og jeg har vurdert denne nye. Skal bli spennende å se hvilke omtaler bokbloggerne gir. Jeg får ikke lest den på en stund, men Murakami er jeg definitivt ikke ferdig med.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror nesten man må tenke litt annerledes når man leser Murakami, Marianne - som du sier, man er "ikke forberedt på det murakamiske diffuse univers".....

      Delete