Wednesday 9 October 2013

Tanker om bok - Paul Johnson: Churchill


Tittel: Churchill 
Forfatter: Paul Johnson 
Oversettere: Eirik Ringen og Einar Blomgren 
ISBN: 9788253036601 
Utgivelsesår: 2013 
Sideantall: 181 
Innbinding: h 
Forlag: Pax Forlag A/S 
Fra forlagets side:
«Folkeboken om Churchill … Alt det vesentligste, dertil i en ledig og underholdende form, et vell av anekdoter og egne personlige innfallsvinkler.» Ulf Andenæs, Aftenposten

Tidlig i mai 1940 blir det klart at slaget om Norge har vært en katastrofe for de allierte. Storbritannias statsminister Neville Chamberlain har mistet all tillit i parlamentet og blant folket. Den 66 år gamle marineministeren Winston Churchill blir bedt om å ta over som statsminister, noe han har brukt hele sitt liv på å forberede seg på. Under hans ledelse snus krigen for britene og de allierte.

Mange vil hevde at Churchill var den viktigste enkeltpersonen bak seieren i andre verdenskrig. Hva var hans bidrag? Hva slags talenter, og hvilken livshistorie, lå bak? Denne drivende godt fortalte og kritikerroste biografien viser oss Churchill i helfigur, et levende portrett av en av historiens mest omtalte og myteomspunne personer. Bakgrunnen for Churchills suksess er kjernespørsmålet i boken, som er spekket av anekdoter og sitater, og som munner ut i fem lærdommer fra Churchills liv.

«Boken lar deg tilbringe litt tid i selskap med Churchill, og hvem ville ikke ønske seg det?»
New York Times Book Review

Mine tanker om biografien Churchill:  

Sir Winston Churchill
Forfatteren av denne lille Churchill boken "for alle" er Paul Johnson (f.1928), han er journalist og historiker - og han har skrevet flere biografier om kjente historiske personer.
Jeg var litt nysgjerrig på hvordan Churchill kunne komme inn i en liten pocket på 181 sider, derfor takket jeg ja til et lese-eksemplar fra Pax. (En spesiell interesse hadde jeg også av stoffet, da jeg har historie som fag, og har lest en del faglitteratur både om Churchill-epoken og om personen.)
Det som slo meg først da jeg begynte å bla litt i boken, se på inndelingen og de interessante illustrasjonene som var tatt med, var at dette var en veldig oversiktlig og hendig liten sak - om man hverken har tid eller lyst til å lese all verden som er blitt publisert om Winston Churchill, så er dette et ypperlig alternativ til å gjøre seg kjent med en viktig periode i Europeisk historie og en person som stod svært sentralt i denne tiden . 

Winston Churchill ca 1880 (s.9)
Boken er inndelt i noen få kapitler, "En ung streber" er første kapittel - en betegnende og bra begynnelse det. Og bilde-valget her er jo bare helt herlig - se den minen på den unge streberen! Dette kapitlet synes jeg var interessant og engasjerende skrevet - forfatteren prøver å gi et bilde av det miljøet C. vokste opp i og de mulighetene han fikk. Videre følger vi C. i karrieren som liberal statsmann - en del av stoffet bærer nok uvilkårlig preg av forfatterens eget syn på C, men slik vil det vel alltid være. I kapitlene "Suksess og katastrofe" og "Profeten som ikke ble hørt" føler jeg at forfatteren kommer nært et "riktig" bilde av C., om man kan si det slik. Gjennom hele boken kommer det også frem denne egenskapen til å utvise og å ønske makt som Churchill hadde  - og det kan det vel ikke være noe tvil om. Krigshistorien synes jeg også er fint og naturlig integrert, den har fått sin sentrale plass, noe annet er ikke mulig når man skal skrive om Churchill selvsagt. Og det var da også under krigen C fikk boltre seg mest når det gjaldt hans trang til makt og dominans....jeg skal ikke gå videre inn på innholdet i hvert av de sju kapitlene boken inneholder, interessant lesing var det. Og det var mye jeg fikk frisket opp av tidligere lærdom. Jeg synes også boken hadde en meget ryddig struktur med et greit forslag på slutten om "Videre lesning" og en nyttig informasjon om fotografiene som er tatt med, når de er tatt, i hvilken anledning osv.Jeg er svært begeistret for stikkord-register i slike bøker, her var det også et til slutt, det var et "Personregister" med sidehenvisning - kunne kanskje i tillegg tenkt meg et emne-stikkord-register, men det er vel begrensninger hva en slik liten sak kan inneholde. Alt i alt var dette veldig hyggelig og nyttig lesing. Og for å bedømme den som en tilgjengelig, folkelig biografi om Churchill, kan jeg godt strekke meg til terningkast 5 på denne.
Jeg likte den i hvert fall godt - vet ikke om det bare skyldes at jeg er spesielt historie-interessert.


(Churchill fikk jo faktisk Nobelprisen i litteratur i 1953 for sine historiske "skriverier")

Wikipedia om Churchill 
The Churchill Centre

Nobelprisvinnere i litteratur

 

2 comments:

  1. Fin bokomtale. Fikk også tilbud om boka, men svarte ikke, da jeg antagelig ikke blir å lese den.

    ReplyDelete
  2. Den var interessant, og overkommelig og oversiktlig - det store emnet tatt i betraktning.

    ReplyDelete