Tuesday 14 January 2014

Tanker om bok: Bokbloggerprisen for 2013 - (Utdeles på Bokbloggertreffet 2014) - Del 2

Bokbloggerpris-2013 - nominerte i klasse Norsk skjønnlitteratur

Bokbloggerprisen - "Longlist"

Da har Bokbloggerne talt i første etappe av kåringen til 2013-Bokbloggerprisen. Mer info her.
Jeg sendte inn forslag på 6 av mine favoritter til skjønnlitterær  liste, og en til to  til listen for åpen klasse.
Nominert til denne første listen er i hvert fall fire av de jeg har prioritert.
Ellers har jeg lest de fleste på denne første-listen.
Men som individualistisk blogger, går jeg ikke god for alle - men bøyer meg for flertallet når vi skal stemme frem en vinner. Alle bøkene er interessante og flotte arbeider.
Da fristen for nominering gikk ut ved midnatt 7. januar hadde 57 bokbloggere nominert hele 145 bøker - blant disse 145 faller da "flertalls-valget" slik ut:
 

1) Norsk skjønnlitteratur:

- Fugletribunalet av Agnes Ravatn (Samlaget) - Lest
- Politi av Jo Nesbø (Aschehoug) - Lest
- Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo (Gyldendal) - Lest
- Over det kinesiske hav av Gaute Heivoll (Tiden) - Lest

- Det finnes ingen helhet av Helga Flatland (Aschehoug)
- De usynlige av Roy Jacobsen (Cappelen Damm) - Lest


Det er to av disse jeg ikke har lest. men jeg har skaffet bøkene og de skal leses. 


Bokbloggerpris-2013 - nominerte i Åpen klasse

2) Åpen klasse:

- Mysteriet Mamma av Trude Lorentzen (Oktober) - Lest
- Odinsbarn av Siri Pettersen (Gyldendal) - Lest
- Fugl av Lisa Aisato (Gyldendal) - Lest
- Den onde arven av Thomas Enger (Gyldendal)
- Det vi kan stå for av Geir Lippestad (Aschehoug) - Lest 

- Urd av Ruth Lillegraven (Tiden)
Mandag 27.januar blir det avgjort hvilke tre bøker som blir funnet verdig på hver av "kort-listene"
Bøkene på kortlistene skal da "granskes" etter tur, og den endelige avstemningen skal skje i tidsrommet 31.juli til 15.august.
På Bokbloggertreffet 13.september 2014 (det tredje i rekken) blir så vinnerne av Bokbloggerprisen for 2013 offentliggjort og kåret.


Dagbladet om Bokbloggerprisen

Bokbloggerprisen for 2013 Del 1
Bokbloggerprisen for 2013 Del 2

Bokbloggerprisen for 2013 Del 3

Bokbloggertreff 2012


Rapport om mitt "Bokår" 2013:
Jeg har lest ca 80 bøker, og "blogget" på 30

No comments:

Post a Comment