Tuesday 7 December 2010

Kapittel 10-Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet. 22.-26.09.2010 - Del I



Rart egentlig, at jeg ikke hadde funnet på noe slikt tidligere i livet....å dra på en hel uke fylt med noe av det jeg alltid har vært sterkt opptatt av ...litteratur og bøker har hatt stor plass i livet mitt så langt tilbake jeg kan huske; et litterært foredrag i ny og ne, en "bokdag", bokprogrammer i podcast utgaver, en lesesirkel, og min egen litteraturundervisning og diskusjoner med elever, kolleger og ikke minst mine hyppige litterære diskusjoner med en like litteratur-elskende datter som meg selv - alt dette hadde stort sett tilfredsstilt litteratur-behovet mitt. Men det var før jeg hadde vært på en hel ukes litteratur-festival, nå vet jeg bedre, og mitt litteratur-behov har fått en ny og videre dimensjon - Kapittel 10 ga mersmak.

Det var bare en tilfeldighet at denne nye dimensjonen "åpenbarte" seg for meg. Tidlig på nyåret 2010 hadde jeg begynt å interessere meg spesielt for Marcel Proust, og i mars 2010 nevnte Henrik H. Langeland, som må sies å være Proust-ekspert, at han skulle delta i en panel-debatt på litteraturfestival i Stavanger. Hukommelse var temaet, og nettopp Proust skulle være sentral i dette 3-forfatter-panelet. Her fikk jeg noe å tenke på; jeg lot ideen modnes...og sannelig ble det til at jeg dro på min første store litteratur-festival.
Jeg fikk tidlig tilsendt program, og kunne orientere meg litt på forhånd både når det gjaldt lokalitetene, programmet og gjester som var innbudt:


Jeg studerte programmet nøye på forhånd og satte opp et lite utvalg, dette var noe av det jeg rakk å få med meg. Fotografier fra festivalen og Stavanger by Foto:Randi©
 
 





















Det var lenge siden jeg hadde vært i Stavanger, og mye var endret i bybildet siden sist. Da jeg kom allerede tirsdag ettermiddag, og skulle være hele uken, fikk jeg god tid til noen foto-runder i  byen, Stavanger er en vakker by - her er en liten byvandring:



 
Flere bilder fra byvandringen og Litteraturfestivalen

Fortsettelse: DEL II På sporet av Hukommelsen.
Litteraturfestival: Alle postene 



Kapittel10
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del II 
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del III
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del IV  
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 10 -  Del V  
Kapittel11
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del II 
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del III
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del IV  
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del V   
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 11 -  Del VI

Kapittel18
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 18 - Del I
  • Stavanger Litteratur-festival Kapittel 18 - Del II 

No comments:

Post a Comment