Tuesday 29 August 2017

Tanker om bok - Cilla og Rolf Börjlind: Sov du vesle spire

Åpnings-scenen og slutten på denne krim-romanen gjorde susen.....
Forfatterparet Börjlind - Foto:Thron Ullberg
Jeg brukte lydbok lånt på biblioteket
Tittel: Sov du vesle spire
Forfatter: Cilla og Rolf Börjlind
Produsert av: LBF
Først utgitt: 17.02.2017
Originaltittel: Sov du lilla videung
Spilletid: 13:37:46
Antall CDer: 11
ISBN CD: 9788242172884
Målform: Bokmål
Oversetter: Kjell Jørgen Holbye
Lest av: Marika Enstad

Papirutgaven er utgitt på Gyldendal forlag i 2017, ISBN13 9788205499379, 430s

Mine tanker om Sov du vesle spire

Åpnings-scenen så lenge ut til å stå adskilt fra det brokete innholdet i denne romanen – temaet er forsvarsløse flyktninger, barn alene på flukt – Folami er kommet fra Nigeria, Muriel som også for tiden står ”på utsiden” av det svenske samfunn, tar seg av henne – men når det blir for utrygt i hytta Muriel låner av en venn, søker hun hjelp hos Tom Stilton – og snart er Mette Olsäter, Olivia Rönning og Tom i full gang med etter forskning av drepte og forsvunne tenåringer – en tur til Bucuresti og barn i kloakken blir vi med på, og vi får et bilde av en avskyelig forbryterverden som ikke skyr noe når det gjelder penge-griskhet – barn på skyggesiden er ”verdi-løse” og ofres lett for vinnings skyld – mer av handlingen skal ikke røpes -  forfatterne ser ut til å ha gjort et grundig research-arbeid som gjenspeiles i realismen i disse skildringene ..... og til slutt forstod jeg hva den slående åpnings-scenen hadde å gjøre med alt dette.
Temaene flyktninger, enslige mindreårige, misbruk av barn og en nådeløs forbryterverden er reelle og viktige nok – heldigvis er etterforskergruppen en positiv motvekt til all elendigheten her – og de ofrer mye for å prøve å rydde opp i uretten som begås mot barna her. Dette er den fjerde boken med denne etterforsker-gruppen i Stockholm: Det er Olivia med ”det gode hjerte”, og det er lederen av gruppen Mette og det er Tom Stilton som er tilbake i politiet etter å ha vært ”avhopper” i seks år – nyttige erfaringer fra gata har han med seg til teamet – han bor nå med samboer Luna i en båt på havna.

Spenning, viktighet til tross - dette var så mye interessant stoff som etter mitt syn hadde fortjent en bedre og mer helhetlig formidling - jeg hadde lest en krim-roman tidligere av dette forfatterparet.(Svart daggry)

Og syntes den var OK - Og jeg liker best å lese en forfatter i "bolk" dvs å få med meg flere av forfatterens bøker i en lesebolk. Derfor fattet jeg interesse for denne.
Nå tror jeg foreløpig det blir bare med disse to bøkene. Og hvorfor? Spenning og viktig tema var det nok i denne også, men for meg var det litt for mye som trakk ned. Boken ble drøy å komme igjennom. Det var ingen god "gåbok". (Jeg bruker lydbok på lange gå-turer). Jeg har for vane å lese ut en bok jeg har begynt på. Jeg legger den ikke bort. Det er et prinsipp. Litt dumt kanskje. Men jeg lyttet også denne til the bitter end.

Romanen føltes rotete og ustrukturert, det overskygget det viktige temaet og spenningsnivået. Her var det mye å forholde seg til - det ble uoversiktlig – mange navn og relasjoner og steder og saker – Noe skyldes kanskje at jeg ikke kjenner person-galleriet så godt fra før - men her var uten tvil litt for mye å holde styr på - det virket nesten som et "første-utkast" - med en del bearbeidelse, kunne dette sett annerledes ut.
Språklig tippet det nesten over i det sentimentale og klisjé-aktige til tider - og en del virket litt vel "røverhistorie" også. (Men ser ikke bort fra at virkeligheten av og til kan overgå det man finner mellom to permer.)
For gjenta meg selv: åpnings-scenen og den endelige slutten var god - men her var det mye mellom begynnelse og slutt som spriket stort.
Jeg ble nok så fokusert på at denne var så rotete og ustrukturert, og at den til tider også tippet over i det sentimentale – at dette sikkert påvirket mitt helhetssyn på denne. (Og nå har jeg skrevet en omtale som kanskje fortoner seg like rotete og ustrukturert som boken fortonte seg for meg - det får stå sin prøve) - Boken anbefales likevel for det interessante temaet og spennings-faktoren.
Terningkast:3

 
Bok-trailer:
 

Min omtale av Cilla og Rolf Börjlind: Svart daggry
Min omtale av Cilla og Rolf Börjlind: Sov du vesle spire

No comments:

Post a Comment