Tuesday 2 September 2014

Tanker om bok - Litterær salong: Carl Frode Tiller i samtale med Stian Wallum om Innsirkling 3

Stian Wallum og Carl Frode Tiller - Foto:RandiAa©
Interessant Litterær Salong i kveld -
Første gang jeg opplevde  Carl Frode Tiller snakke om sine Innsirkling romaner var i september 2010 på Kapittel, Litteraturfestival i Stavanger -  i samtale med Karin Haugen. Tillers Innsirkling-romaner var selvskrevne på denne  Litteratur-festivalen som hadde mottoet Hukommelse som tema. Under den samtalen  ble mange sentrale temaer berørt: Eksistensialisme, et bygde-samfunns verdier i relasjon til mannsroller, macho-verdier og kvinnerollen - forstillelse og rollespill og ikke minst identitets-problematikk. Karin Haugen stilte de riktige spørsmålene og Tiller fikk sagt mye vesentlig om intensjonen med sin roman - han har lagt vekt på konflikter mellom mennesker som en drivende kraft for handlings-forløpet. Det ligger mye dyp, menneskelig, "dyster" psykologi i Tillers romaner, dette gjelder både Skråninga og Innsirkling I og II. Det er personer på leting etter seg selv, usikre personer som dekker over sin usikkerhet ved stadig å komme med stikk til andre for å fremheve seg selv. "Hovedpersonen" David  binder det hele sammen ved at persongalleriet skriver brev til han for at han skal hjelpes til å huske hvem han er...men det er like mye "de andre" i romanen som finner ut av hvem de er, som avslører seg selv gjennom brevene til David; slik virker David som en katalysator for andre til å "finne seg selv". Innsirkling II, i likhet med den første i serien, er en fascinerende psykologisk spenningsroman.  - Og gjett om jeg har sett frem til fortsettelsen i Innsirkling III
I kveld fikk jeg anledning til å være på Litterær salong på Trondheim Hovedbibliotek  med Carl-Frode Tiller i samtale med Stian Wallum om Innsirkling 3:
Stian Wallum i samtale med C.F. Tiller - Foto:RandiAa©
Wallum (Kulturredaktør i Adresseavisen) stilte så absolutt de rette spørsmålene som fikk Tiller til å gi høyst interessante svar - det har forundret meg flere ganger at Tiller i intervjuer og samtaler har en utrolig fin form for humor, og slike samtaler får et helt annet preg enn den dystre stemningen som preger handling og persongalleri i Innsirkling-serien.
Her ble mye klargjort og nøstet opp - men  kveldens "salong-prat" gjorde meg bare enda mer nysgjerrig på romanen som jeg nå har anskaffet men ikke begynt på enda.
Jeg er imponert over den psykologiske innsikt Tiller viser i sine romaner, og det interessante persongalleriet han formidler på en realistisk måte.
Samtalen i kveld ga oss innblikk i måten han arbeider med sine romaner på og hvordan hovedpersonen Davids identitets-søken kom inn i et nytt spor i denne siste romanen - skal ikke avsløre på hvilken måte………
Carl Frode Tiller har uten tvil befestet sin stilling som en vesentlig forfatter i vår tid.  De fire romanene hans (Skråninga og Innsirkling I-II-III) har så langt jeg har sett fått udelt positiv omtale….

C.F. Tiller bød på mye mer humor enn mitt bilde gir inntrykk av- Foto:RandiAa©
 En takk til Trondheim Folkebibliotek også for alle fine kulturelle aktiviteter de stadig gleder oss med....

6 comments:

  1. Takk for referat, siden jeg selv ikke var der. Skulle gjerne hørt to namsisinger snakke sammen om bøkene fra Namsos, min fødeby.:) Men jeg visste om det for sent, og dessuten har jeg plottet ut to arrangement under Oslo bokfestival der Tiller skal snakke om Innsirkling.
    Jeg synes da Tillers humor komme frem i bøkene også jeg da, innimellom alt det dystre.. den namdalske humoren er lun, mer enn brå..
    Jeg har så vidt startet på Innsirkling tre, men må lese litt krim før jeg går videre.. Det er ingen lystlesing, og jeg har akkurat lest nr en og to, så en liten pause fra de dysfunksjonelle figurene og det ekle, stygge spillet, gjør seg før jeg går videre. (skjønt om krim er rette medisin, det spørs,;) Ha en god natt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var veldig bra kveld, Anita. Holdt av en plass til deg - joda, det er humor i bøkene også, men i samtaler er det liksom mye "lysere" enn i bøkene - det er veldig mye å tenke over i alle tre bøkene - og de bør leses flere ganger egentlig - stor litteratur!

      Delete
  2. En fin reportasje fra dette spennende møtet! Jeg skulle gjerne fått med meg dette, men er ikke i byen nå. Ser virkelig fram til å lese boka! Har ventet lenge på den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takker for kommentar, aariho - ja, også denne tror jeg er bra. Har fått den i dag, og skriver mer om den senere.

      Delete
  3. Takk for interessant innlegg om Tiller! Jeg skal på Litteraturhuset førstkommende onsdag for å overvære bokbading av Tiller, og ser ekstremt mye frem til dette! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, han er veldig god "i samtale", har opplevd han flere ganger - ordlegger seg godt, har innsikt i mye og fin humoristisk sans.

      Delete