Monday 30 September 2013

Tanker om bok - Vilde Bjerke: Du visste om et land - om André Bjerke

Tittel:Du visste om et land
Forfatter: Vilde Bjerke
Forlag: Aschehoug
ISBN: 9788203185366
Språk: Bokmål
Sider:198
Utgitt: 2002

André Bjerkes datter Vilde Bjerke har formidlet mye rundt sin fars liv og diktning. Blant annet i boken Du visste om et land.
Her skriver hun så vakkert om sin far..ved å lese denne synes jeg at jeg fikk en ekstra innfallsvinkel til André Bjerkes dikt. En varm og nær bok, nokså biografisk også. Den har mange fine bilder som gjør teksten enda mer meningsfylt. Og ikke minst, denne boken er personlig skrevet..uten påtrengende "dyneløfting". Det er en fin, varm, respektfull skildring av en far; krydret med morsomme historier og fornøyelige episoder..til tross for foreldre som kommer til kort noen ganger, slik de fleste foreldre gjør, merket man at kjærligheten mellom far/foreldre og barn var til stede hele tiden. I tillegg var boken spekket med et variert og interessant persongalleri, sett gjennom et barns øyne, avslørende, men aldri på en negativ eller krenkende måte. En virkelig "feel-good" biografi.
"André Bjerke ble aldri ordentlig sett i sin samtid. Ingen hyllet ham for hans mot," sier hun


Dagbladet - Litteratur

For innhold, varme og humor velger jeg å gi denne terninkast: 5

Mer om Vilde Bjerkes bok i bloggposten: André Bjerke - Prinsessen spinner i berget


 

2 comments:

  1. Jeg var veldig glad i André Bjerke, og derfor ble også særoppgaven på videregående skrevet om forfatteren. Denne boka har jeg ikke lest, men den havner definitivt på lista over bøker jeg skal kjøpe. Kanskje jeg rett og slett skal ønske meg den til jul! Jeg innbiller meg jeg ville enda bedre like å finne den under juletre enn i en bokhandel ;o)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint, Marianne - jeg synes faktisk denne var veldig spesiell, varm og personlig - interessant å se datterens syn på forholdet til faren. Den virker veldig ekte. Morsom var "historien" om besøket deres til Oscar Wildes grav også - den har jeg lagt i bloggposten om Prinsessen spinner i berget - (link under "terningkast")

      Delete