Friday 1 March 2013

Bokbloggertreff - det første - 15.09.2012

Bokbloggertreff - Styret
Et historisk treff fant sted under Oslo Bokfestival 2012. Det var første gang det skulle avholdes Bokblogger-treff. En komité var nedsatt og de gjorde et glimrende forarbeid for oss ca 40 påmeldte "bokbloggere" - en mediafaktor som de siste årene har posisjonert seg som en liten makt-faktor innen litteraturverdenen. Jeg har vært litteraturblogger i fem år, siden 2008 med Reading Randi
Foto:Rose-Marie©
Jeg kan ikke si jeg rekker å blogge om alt jeg leser - tiden strekker ikke til for det, da hadde jeg ikke fått tid til alle mine andre hobbyer. Men nå skulle altså vi Bokbloggere treffes for første gang for å utveksle erfaringer og ideer, strategier og ikke minst skulle dette være et møte med andre innen "litteratur-verdenen", blant annet forlagene.
Jeg startet dagen tidlig med en "internasjonal" frokost med blant annet Marie og Cecile fra Belgia hos Anne i huset med Den Blå Dør og det koselige kjøkkenet:
Kjøkkenet i Den Blå Dør på Kampen - Foto:HelenaN©
Jeg vandret til byen  i et strålende september-vær. Jeg fikk med meg litt av det som foregikk på disse stedene:
Det var bok-telt og utstillinger og aktiviteter over alt:
Bokfestival - Foto:RandiAa©
Så var tiden inne til å finne Gyldendalhuset hvor vi skulle avholde vårt Bokbloggertreff som en del av Bokfestivalen:
Programmet så slik ut:
  • Kl 13.00 møtes vi i Gyldendalhuset, i Sehesteds Gate 4. Det blir bokprat og hygge, og muligheter til å sikre seg noen leseeksemplar av høstens utgivelser. Det vil bli servert brus og frukt. Dette arrangementet er lukket.
  • Kl 14.30 vil vi på samme sted ha en forlagsdebatt, hvor dere også får sjansen til å snakke med folk fra forskjellige forlag også lukket for de som har meldt seg på bokbloggertreffet.
  • Kl 16.00 vil vi på samme hus, men i ett auditorium, ha en åpen paneldebatt om bokblogging. Navnene på paneldeltakerne vil bli offentliggjort så snart det er klart.
  • Kl. 19.00 er det middag på Brasserie 45. Adresse og meny vil bli lagt ut senere. Vil også gjøre alle oppmerksom på at det er lurt å ha kontanter når regningen skal gjøres opp, siden vi er ganske mange som blir med.
Det var påmeldt rundt 40 deltagere til dette treffet, noen få kjente jeg fra før; og mange nye ble jeg kjent med - alle interessert i bøker og litteratur og ikke minst derfor var alle nye jeg stiftet bekjentskap med kjempetrivelige mennesker. Styret presenterte seg og skapte den rette stemningen helt fra starten - de snakket om intensjonen med treffet og ga praktiske opplysninger om program og aktiviteter utover dagen:
Foto:RandiAa©
Dagen ble spennende - vi møtte representanter fra de fleste forlag - og vi kunne utveksle tanker om hvordan relasjonen mellom bokbloggere og forlag kunne utvikles - alle forlag hadde også rundhåndet lagt ut frie bok-eksemplarer til oss bokbloggere....jeg valgte meg ut 6-7 bøker og kunne gjerne plukket med meg flere...men jeg behersket meg med tanke på en blytung koffert på reisen hjem.
På ettermiddagen var det paneldebatt om bokblogging:
Paneldebatt - Foto:RandiAa©
Paneldebatt - Foto:RandiAa©
Rose-Maries rapport
Etter programmet på Gyldendalhuset, fikk vi akkurat tid til en liten runde på Bokfestivalen før vi skulle samles til middag - Anita (Artemisias verden) og jeg vandret sammen - og vaflene fristet:
Foto:RandiAa©
Vi kikket innom et humørfylt program om en annerledes kokebok:
Bokfestival med kokebok - Foto:RandiAa©
Og det ble jo akkurat den rette opptakten til en utmerket middag på Brasseriet 45
Jeg var så sulten at jeg glemte å ta bilde av den delikate anrettede middagen min, men da sulten var stagget, kom jeg på å ta bilde av desserten:
Foto:RandiAa©
Nå har det gått et halvt år siden vårt første Bokbloggertreff - så nå er det bare seks måneder til neste treff - gleder meg.
Google-bilder "Bokbloggertreff"
Se også: Begivenhetsrike dager i Oslo I

Bokbloggertreff - Bokfestival - Oslo, a set on Flickr - Photo:RandiAa©
Bokfestival - OsloBreakfast at Blå DørBokfestival - OsloBokbloggertreff - Oslo - 15.09.2012Bokbloggertreff - Oslo - 15.09.2012Bokbloggertreff - Oslo - 15.09.2012
Bokbloggertreff - Oslo - 15.09.2012Bokbloggertreff - Oslo - 15.09.2012Bokbloggertreff - Oslo - 15.09.2012Bokbloggertreff - Oslo - 15.09.2012Bokbloggertreff - Oslo - 15.09.2012

No comments:

Post a Comment