Friday 5 May 2017

Tanker om bok - Johan Kaggestad: Gå! Verdens beste mosjon

Bok-Cover i det fri - Foto:RandiAa©
Motiverende, inspirerende, morsom og utrolig lærerik. Der fant jeg boken som virkelig traff meg hjemme….

Tittel: Gå! Verdens beste mosjon
Forfatter: Johan Kaggestad
Forlag: Kagge
ISBN: 9788248916451
Utgitt: 2017
Innbundet: Innbundet
Språk: Bokmål
Illustrert
Antall sider: 240

(Leser-eksemplar)

Omtale fra forlaget: 

Bokens cover-bakside

 

Om forfatteren fra forlagets side:
Johan Kaggestad er ekspertkommentator på TV 2 og en av Norges mest kjente idrettstrenere. Som landslagstrener i friidrett ble det 13 medaljer i OL, VM og EM. Han var også personlig trener for stjerner som Grete Waitz og Ingrid Kristiansen. Han er en pionér innen å bruke fysisk trening som en del av behandlingen av psykiatriske pasienter. Kaggestad har selv vært aktiv idrettsutøver. I dag er hans beste form for mosjon å gå.
 

Mer om Johan Kaggestad
Kom i form med Johan Kaggestad

Mine tanker om "Gå! – Verdens beste mosjon" :

Motiverende, inspirerende, morsom og utrolig lærerik. Der fant jeg boken som virkelig traff meg hjemme….
Jeg fikk bekreftet det jeg har følt på kroppen i mange, mange år – gå ER verdens beste mosjon.
Her er boken for meg og alle gå-elskere. Og for ikke å snakke om de som ikke har begynt å gå enda: Les denne og bli overbevist og motivert.
Jeg har drevet utstrakt gåing i mange år - 10-20km daglig - Og her kom boken som virkelig bekrefter at jeg er på rett vei. Jeg har nettopp begynt å lese denne, og ser ar jeg vil nyte hver eneste side – og vende tilbake til den for å styrke motivasjonen om det trengs.
Boken i seg selv gir motivasjon og kunnskap nok. Andre motivasjonsfaktorer jeg har brukt er lydbok på øret. Programmet Runkeeper som motiverer deg underveis og gir deg egne ”tall” å konkurrere mot. Og i senere år har jeg brukt aktivitets-armbånd – nå går jeg med Fitbit Charge 2
Bokens innholdsliste med mange spennende temaer:



Kaggestad gir oss i denne boken en nyttig, morsom og motiverende  innføring i en enkel og effektiv treningsform som passer for de fleste som kan bevege seg på beina. Han slår et slag for at vi skal bevege oss mer og bli gladere og friskere både kroppslig og mentalt. Vi trenger ikke være en del av elite-idretten eller gå på dyre trenings-senter for å oppnå god effekt for kroppen vår. Det enkle er ofte det beste, sier Kaggestad.
I bokens innledning forteller han hvordan han selv ble en ”overbevist” gåer.
Jeg er helt enig med Kaggestad når han fremhever at man må sette seg konkrete mål, og gjøre litt ”sport” ut av det å registrere aktivitetene – selv har jeg gjort det i mange år, og jeg konkurrerer helst med meg selv – det er morsomt å slå gårsdagens distanse eller max-puls osv. Noen ganger er det positivt å gå sammen noen og konkurrere litt med venner i bakkene også. ”For noen kan det hjelpe på motivasjonen å trene sammen. Dørstokkmila kan bli lettere å forsere når du vet at en venninne eller kamerat står klar til å mosjonere sammen med deg” (boken s. 53) – Selv trener jeg som oftest alene, men en gang i uken (noen ganger to) er jeg sammen en liten trenings-gjeng, da trener vi intervaller.
Treningslæren vi finner på side 157-179 synes jeg var midt i blinken, akkurat passe med teori, gode råd og instruktive illustrasjoner. (Trenger du mer litteratur, har boken en fyldig liste på side 238-240) - Boken har  mange fine natur- og tur-bilder innimellom teksten.

En av bokens mange illustrasjoner - Kaggestad i gå-modus (s.232)
Dette er en bok til å bli både klok, frisk og glad av – Anbefales
Terningkast:5 


Jeg elsker å gå, og blir ikke mindre glad i gåing etter denne boken - noen glimt av min "gåing" - Bilde 1:En dag i april 2017 - 23.14km, Bilde 2: ett års gåing - 401mil, Bilde 3: riktige sko er viktig, det går med en del skopar i året, ellers er ikke sporten særlig kostbar:
Min Fitbit Charge 2 - 30.april 2017 - 23.14km
Ett års gåing: 401mil

Riktige sko er viktig - Foto:RandiAa©


2 comments:

  1. Flott Randi! Jeg liker også å gå, men i det daglige er jeg langt fra nivået ditt.
    Gåing er undervurdert.
    Man sparer også penger, og det er jo noe med det, definitivt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, man slår flere fluer i en smekk. Og gåingen er jo også "lesetiden" min.....Dette var en trivelig bok å lese.

      Delete