Tuesday 7 July 2015

Tanker om film - Hugo: Filmatisering av Brian Selznick's roman Oppfinnelsen av Hugo Cabret

Film: Hugo Cabret
Original tittel: Hugo
Nasjonalitet: Ameriknsk
Språk: Engelsk
Regissør: Martin Scorsese
Manus: John Logan
Produsent: Johnny Depp, Timothy Headington, Graham King
Medvirkende: Asa Butterfield, Ben Kingsley, Chloë Moretz, Sacha Baron Cohen, Ray Winstone, Emily Mortimer, Jude Law
Musikk: Howard Shore
Filmselskap: Paramount Pictures
Utgitt: i USA november 2011, i Norge mars 2012
Lengde: 128 min

Manus: Etter Brian Selznick's bok Oppfinnelsen av Hugo Cabret

Min omtale av boken

Mine tanker om filmen Hugo:

Da fikk jeg endelig avsatt tid til å se denne filmen - jeg gikk kanskje glipp av litt 3D-effekt fordi jeg så den hjemme på DVD - men effekten var bra nok på stor skjerm.
Filmen opplevde jeg på en litt annen måte en boken, selvsagt, men jeg likte den eventyraktige fremstillingen den hadde fått - og skuespillerne ble mer som tegneserie-figurer enn realistiske personer - og det passet også godt til denne fantastiske, mystiske historien.
Sentralt i filmen står selvsagt den foreldreløse, ensomme tolv år gamle Hugo Cabret - spilt av Asa Butterfield - sentral er også Gare Montparnasse i Paris, der Hugo bor og arbeider først på 1930-tallet. Hugos forhold til den merkelige og innesluttede eieren Georges (Ben Kingsley) av lekebutikken er fint skildret i filmen også, likeså Hugos forhold til butikkeierens barnebarn Isabelle.
Filmen greier også å skape spenning rundt Hugos innbitte forsøk på å løse mysteriet rundt den skrivende "menneskeautomaten" og farens tragiske død i museumsbrannen.
 - og her er Isabelle til uvurderlig hjelp.
Filmen avslører også på en grei måte at butikkeieren er filmpioneren Georges Méliès. En fin hyllest til den store Méliès dette.....

En storslagen film på mange måter, men den fenget ikke helt som boken - den hellet kanskje mer over i det sentimentale enn boken gjorde også.
Jeg opplevde nok filmen mer statisk og stillestående enn boken. Men forholdet mellom Hugo og venninnen Isabelle var et pluss i filmen - en søt historie i historien….
Likeså greide filmen å formidle mye rundt det historiske aspektet om film og filmskapere - men kanskje vil den appellere mer til barn enn godt voksne tilskuere.
Denne filmen hadde skapt mange forventninger hos meg da den ble lansert - med mange Oscar-nomineringer som den også oppnådde å vinne halvparten av. Men hos meg får den terningkast:4


Her er et par film-klipp:



Bilder fra filmen :


 

Min omtale av boken

 

2 comments:

  1. Spennende å lese om dine tanker rundt filmen. En bok og film jeg ikke har hørt om, men her var jo mange kjente navn :) Håper du har en fin sommer Randi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for det, Tine - boken og filmen passer både for barn og voksne - anbefaler deg å bla litt i boken først og fremst - den har praktfulle illustrasjoner, og det ser ut som Scorsese har prøvd å få frem noe av tegningene i regien her.
      - Fin sommer ja - selv om været svikter innimellom. Og jeg ser du har hatt en strålende ferie i England - flott reportasje.

      Delete