Thursday 23 October 2014

Tanker om bok - Tore Rem: Knut Hamsun - Reisen til Hitler

 
Tittel: Knut Hamsun - Reisen til Hitler
Forfatter: Tore Rem
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 395
Innhold: Illustrert
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202413736
Kategori: Samfunn og debatt og Biografier

Fra forlagets side:

Lørdag 26. juni 1943 tok Adolf Hitler imot den verdensberømte norske forfatteren Knut Hamsun i sitt hovedkvarter Berghof. Ganske raskt utviklet dette møtet seg til en katastrofe. Samtidig som han insisterte på sin troskap mot Føreren, talte Hamsun ham midt imot. Det endte med at en svært irritert Hitler brått avsluttet seansen. Han skal ha vært rasende i dagevis etterpå, og frabedt seg ytterligere besøk av slike kunstnerskikkelser.
Basert på et rikt nytt kildemateriale forteller Tore Rem for første gang historien om dette spektakulære øyeblikket i sin fulle bredde. Hva var det egentlig som skjedde da disse to ulike autoritetene støtte sammen? Hvordan kunne dikteren Hamsun tro at han skulle overbevise diktatoren Hitler? Hva er forholdet mellom kunst og politikk, mellom kultur og nazisme?

Knut Hamsun. Reisen til Hitler handler først og fremst om de sju dagene Hamsun er på reise til og fra Hitler, men den begynner med forfatterens livsreise. Fra opprøret mot Ibsen, via Nobelpris og berømmelse, til Ossietzky-saken, krigsskriveriene og forfatterens forhold til «jødespørsmålet». Slik belyser denne boka ikke bare den begivenhetsrike, kortere reisen til Hitler, men også episoder fra den lengre reisen som formet Hamsuns holdninger og selvforståelse.
Om forfatteren Tore Rem

Mine tanker om Knut Hamsun - Reisen til Hitler:

Knut Hamsun har alltid interessert meg, og jeg har lest det meste av bøkene hans - med Markens grøde som en favoritt. Jeg har opp gjennom årene også prøvd å få med meg det meste skrevet om han og kommentert i TV og andre media.
Da jeg fikk anledning til å se nærmere på denne ny-utkomne, fyldige boken av Tore Rem, grep jeg sjansen og jeg bare måtte begynne å lese den med en gang.
En takk til Cappelen Damm forlag.
Nå har jeg bare rukket å lese deler av den og sett på det rike bildematerialet -  et uttall flotte illustrasjoner, mange av dem har jeg aldri sett før. Den har en spennende innholdsliste, og et fyldig tillegg på slutten med noter og stikkordregister. (Jeg kommer med en fyldigere omtale når den er ferdiglest).
 

Når det gjelder Hamsun og min beundring for han som dikter, så må jeg si at i underbevisstheten har jeg på en måte greid å skille mellom forfatteren og privatpersonen - som historielærer i videregående skole har jeg alltid vært klar over Hamsuns ståsted på 1930-40 tallet når det gjelder nazistisk ideologi og engasjement.
Jeg har heller ikke vært av den oppfatning at han var "villfaren" på grunn av alder, demens eller andre "unnskyldende" årsaker. For meg har Hamsuns politiske tanker og ideologi fremstått som et bevisst og gjennomtenkte valg - nå var jeg spent på om det kom frem noe nytt i denne boken.....og ved første lesing finner jeg faktisk god støtte for den "Hamsun-oppfatningen" jeg har fra før.
Boken fokuserer først og fremst på det spesielle møtet Knut Hamsun fikk med Hitler i juni 1943, Hamsun var da 83 år gammel.
En nobelprisvinner i litteratur (1920) som går sine egne veier og møter tidenes største diktator..en beundrer av nazi-Tyskland og en forakter av England og det folk der står for.
Tore Rem har samlet mye materiale og arbeidet grundig med dette verket for å komme så nær det dokumentære, eller "sannheten" rundt dette møtet som mulig, og ikke minst "sannheten" rundt spørsmålet  hvor "stor" nazist var egentlig Hamsun?
(Jeg har tidligere lest Ingar Kolloens Hamsuns biografi hvor også dette møtet blir omtalt.)
Et merkelig møte - Hamsun en stor beundrer av Hitler, men likevel våger han å fornærme Hitler ved å fremme ønsket om å få fjernet Josef Terboven, den øverste tyske myndighet i Norge. Tore Rem legger vekt på den kjensgjerningen at Hamsun var en stor beundrer av Quisling, og ønsket å styrke hans makt mest mulig. Men ønsket om fjerning av Terboven var ikke et tegn på at Hamsun ikke var "god nok" nazist..
Av det jeg foreløpig har lest i boken, slår Rem sterkere fast det som enkelte har dempet noe ned - Hamsuns tydelige tilknytning til nazismen, og at nobelprisvinneren Hamsun (som hovedsakelig fikk sin nobelpris med tanke på Markens grøde) ble en figur for tysk propaganda.
Bokens tittel "Reisen til Hitler" får dobbel betydning - Tore Rem prøver å få frem Hamsuns "reise" i mannens eget personlige liv som førte han fremt til det nazistiske ståsted han endte på og i tillegg den konkrete reisen han foretok for å møte Hitler.
Det kommer også frem i boken at Hitler kunne beundre Hamsun fordi han følte seg "beslektet" med han - hans kunstneriske side og hans vei fra ingenting til noe stort. Videre understreker Tore Rem at Hamsun var enormt populær i Tyskland - han kunne vel støtte opp under dette med den ariske, sterke rase - Isak Sellanraa i Markens grøde var et utmerket eksempel på et slikt menneske.

Slik kunne forfatterskapet brukes i den nazistiske propaganda - den sterke, rene ariske rasen…

Tore Rem kommer nært innpå dette, og det er av stor interesse alt kildematerialet han bruker i denne boken. Han setter også søkelyset på Marie Hamsun og hennes holdninger, spesielt hennes utilslørte antisemittiske uttalelser - det er sterke ord han har funnet i noen av hennes brever.. ( for eksempel til venninner.)
Også dagboknotater fra propaganda-ministeren Goebbels har Tore Rem brukt for å vise Hamsuns posisjon blant nazistene innenfor det tyske riket.
Denne boken av Tore Rem  setter vel Hamsun og hans politiske ståsted på rett plass - en gang for alle kanskje?
For noen som beundrer Hamsuns litteratur, kan dette aspektet ved forfatteren være vanskelig å ta med i synet på han - men personlig tror jeg det blir mer mytespinneri om man legger lokk på slikt - uansett, Hamsun kunne skrive, han var en stor forfatter - men nazismen han stod for, er nok uten tvil en gedigen skamplett på mannen Knut Hamsun.

Jeg kommer med flere tilføyelser når boken er lest grundig fra perm til perm.

Jeg kan imidlertid slå fast at for meg var dette meget interessant lesing,  Tore Rems bok er høyst anbefalelsesverdig - jeg er tilhenger av at man bør søke så langt som mulig å finne sannheten om Knut Hamsun.
Terningkast:6


 Tine har også omtalt denne boken.

Her er noen av de Hamsun-verkene jeg kommer på at jeg har lest:
Sult (1890) - Mysterier (1892) - Pan (1894) - Victoria (1898) - Sværmere (1904)
Under Høststjærnen (1906) - Benoni (1908) - Rosa (1908)
En Vandrer spiller med Sordin (1909) - Den siste Glæde (1912)
Segelfoss by (1915) - Markens Grøde (1917) - Konerne ved Vandposten (1920)
Siste Kapittel (1923) - Landstrykere (1927) - August (1930)

Men Livet lever (1933) - Ringen sluttet (1936) -  Paa gjengrodde Stier (1949)

Fra Hamsun senteret: Sammendrag av bøkene


Her en interessant video fra 25.11.2014 - I en sofa i arkivet - Samtale rundt Dikteren og Diktatoren:

4 comments:

  1. Etter å ha lest Bernt Gran sin bok Hundre år med hodebry, leste jeg min første Hamsun. Det ble på gjengrodde stier. Om et par uker skal jeg på DnS og se Ola B. Johannessen sin berømte monolog av nettopp denne boken. Gleder meg! Takk for lesetips, denne må jeg se nærmere på.

    ReplyDelete
  2. Det er tatt med veldig mange interessante kilder og bilder i denne boken, sett i sammenheng med andre Hamsun-biografier gir den et utfyllende bilde av personen og mennesket. På gjengrodde stier er hans siste (litt rare) bok, han var vel 90 år da han skrev den. Jeg hadde en Hamsun-periode da jeg leste mye av det han har skrevet, pluss så en del filmer og leste noe biografisk stoff - interessant.

    ReplyDelete
  3. Jeg fikk en assosiasjon til Jacksons bok "Morfar, Hitler og jeg" hvor hun skriver mye om jordens betydning i nasjonalsosialismen, og at morfaren spesielt fant seg selv i denne betydningen. Drømmen om å dyrke jorden, være nær naturen, leve av naturen- Og det er jo også sentralt i Markens grøde. Bonden og jorden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, riktig Anita - man kan få assosiasjoner her. (Jeg leser disse to bøkene i motsatt rekkefølge, holder på med denne enda, det er så mye spennende i den.)

      Delete