Tuesday 14 October 2014

Tanker om bok - Ingvild H. Rishøi : Vinternoveller

Tittel: Vinternoveller
Forfatter: Ingvild H. Rishøi
Produsert av: LBF
Først utgitt: 10.02.2014
Spilletid: 03:38:13
Antall CDer: 3
ISBN CD: 9788242158161
Lest av Kaja Varjord
ISBN/EAN: 9788205461307

Boken er gitt ut på Gyldendal forlag - jeg fikk et leser-eksemplar
Tittel: Vinternoveller
Forfatter: Ingvild Hedemann Rishøi
Utgivelsesår: 2014
136 sider
1. utgave
ISBN/EAN: 9788205461307

Fra Forlagets omtale:

Vinternoveller
Ingvild Hedemann Rishøi
Ny novellesamling fra Sultpris-vinner og P.O.Enquist-pris-vinner Ingvild H. Rishøi
Ingvild H. Rishøis bøker kan ikke unngå å berøre leseren, og mer enn noen annen klarer hun å fremstille hvor skjørt og sårbart mennesket kan være, hvor uberegnelig hverdagen er. Novellene hennes er både bevegende og litterært kresne, og dypt innsiktsfulle i sitt blikk på menneskene.
I Vinternoveller handler det om å være på rømmen med Valdresekspressen, om karaoke, kjøpesentre og snø, og om hvor vanskelig det kan være å få kjøpt seg en pute. Men først og fremst er Vinternoveller tre historier om kjærlighet. Om mennesker som vil godt, som gjør sitt beste, men som ikke alltid får det til.

Ingvild H. Rishøi - Foto:RandiAa© - 2011
Litt om forfatteren.

Mine tanker om Vinternoveller:

Jeg får på langt nær tid til å omtale alle bøkene jeg leser eller lytter, men jeg gjør meg notater på de fleste - og av og til hender det jeg åpner noen av disse kladd-dokumentene som ligger på PC'n - Vinternoveller leste jeg i februar 2014, men oppdaget et kladd-notat i dag, 8 måneder etter lesing - det blir en slags repetisjon mens jeg renskriver det…….
Det er bare tre noveller i denne boken - men alle tre er ganske lange og har et innhold som griper en sterkt.
Den første "Vi kan ikke hjelpe alle" - en femåring med stort ansvar også for en mor som ikke strekker til.
Den andre,  "Riktig Thomas", er faren som kommer fra fengselsopphold og skal prøve å få til et samvær med en sønn og så makter han ikke oppgaven å kjøpe en pute til sønnen som skal overnatte, for han vet jo ikke helt sønnens alder -
Den tredje er "Søsken" - den eldste tar ansvar for småsøsknene og drar ut på en problematisk flukt for å redde barna fra barnevernet.
Det er utrolig hvordan Ingvild treffer med sine skildringer av barn-voksen relasjoner - relasjoner som ofte ikke går helt "smertefritt" for seg - Barn som tar ansvar der voksne svikter, voksne som gjør så godt de kan, men kommer til kort. - hvem som har "skylden" er ikke alltid godt å si - Samfunnet? Foreldre? Tilfeldighetene? Realisme er det i hvert fall når I.H.R skriver om dette - det er skildringer som lar oss virkelig føle den vonde, vanskelige situasjonen - her er det ikke bare barna som lider, men også de voksne omsorgspersonene  - det handler om å ikke strekke til - det handler om "vinterkulde".
- Tittelen Vinternoveller passer veldig godt - det er "kaldt" for disse personene - det er vanskelig "å komme inn i varmen". Det er mye som ikke er perfekt - likevel får vi sympati for karakterene hun skildrer, de er så menneskelige og vi føler med dem, og ønsker at det skal gå bedre i livet for dem. Og i flere  av novellene til Ingvild så glimter det til med et lite lys av håp - kanskje det vil ordne seg,  - hun legger som oftest slutten åpen - hun gir oss ikke en "happy ending", men det kan jo gå bedre i fortsettelsen med noen av personene hennes(?).
Rishøis språklige uttrykksform er fint avstemt til karakterene hennes - forsiktig, vart og melankolsk, men ikke klisje-befengt. Vi føler som oftest at det er gjennom et barn dette er formidlet - det er barn i hverdagen, det er sårbare personer, og til tross for mislykkethet og mangler og "vinterkulden" så er det heldigvis varme  og kjærlighet til stede hos voksenpersonene hennes. Rishøi står på de svakes side - og hun får leserne til å stille på denne "siden" også -  klasseforskjellene kommer tydelig frem i novellene hennes - glimtvis kontrasterer hun med andre personer i periferien som har vært "heldigere" med livene sine  - og beveger seg mer på solsiden i samfunnet.
Blir man trist av å lese Ingvild H. Rishøis noveller?  Så avgjort ikke - det slår meg ofte, man leser om hjelpeløse, litt stakkarslige voksne, og forsømte og kanskje utrygge barn, men så sitter man igjen med en varm følelse for disse karakterene, for tross alt - det finnes jo kjærlighet i utilstrekkeligheten også.
 
Terningkast på denne:6

Andre bloggere om Vinternoveller:  


Andre omtaler jeg har av Ingvild H. Rishøi:
18.11.2014 - "etter-notat": Bragepris for Vinternoveller
04.07.2015 - "etter notat": Nominert til Bokbloggerprisen 2014 i Åpen klasse


9 comments:

  1. Dette var en novelelsamling jeg likte veldig godt. Takk for at du tok den frem igjen. Denne må ikke glemmes ifb med nominering til Bokbloggerprisen. Takk for linking.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den fortjente å bli lagt i bloggen nå ja, jeg er veldig på etterskudd. Ventet på bok, men fikk den aldri. (Kan du si meg om Word-verification virket nå?, fikk ikke testet det selv, men jeg har hatt 100-vis av spam hver uke, så måtte gjøre noe)

      Delete
  2. Denne novellesamlingen sitter fast i sjela mi flere uker etter endt lesing. Det er tegn på god litteratur vel når jeg fortsatt tenker på flere av bokas personer.
    Bra omtale!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takker. Ja, dette kaller jeg også god litteratur. Hun skaper personer man husker - og tar opp viktige temaer.

      Delete
    2. 18.11.2014: Så ble det velfortjent Bragepris også!

      Delete
  3. Har denne novellesamlingen liggende på vent å lese, og jeg må innrømme at jeg gleder meg vedlig til å lese den. Har jo hørt så mye godt om den. Kjempefin anmeldelse! Alle tre historiene høres interessante ut. Ønsker deg en fin dag!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk Isabella - ja, denne er veldig bra, tror ingen kan si noe negativt om den - vakker og vemodig.

      Delete
  4. Ja, dette var sterke noveller! De krøp alle under huden. Så utrolig vonde, men likefull denne strimen av håp som gjør at jeg sitter igjen med en god følelse. Rishøi må jeg lese mer av - og jeg håper hun skriver mer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ikke sant - Rishøi skriver på en måte som griper oss sterkt.....

      Delete