Thursday 14 March 2013

Tanker om bok - 18 forfattere: Døden ved Verdens Ende - 18 krimnoveller

Årets krim fra Liv Forlag. Lanseres offisielt 19.03.2013.
Og jeg har "smug-lest" i den. Det var sol i glasshuset i dag, og jeg kunne avsette tid med åpne vinduer, litt soling, min gode kopp med te, og  - denne novellesamlingen. (En fin dag med sol og påskestemning) Joda, innrømmer at jeg leser utsøkt krim innimellom litt mer tungvektere i litteraturen. Og her var det jo mange kjente og gode forfattere med i denne samlingen, i tillegg til noen interessante nykommere.

Døden ved Verdens ende - årets krim 2013
Forfattere:Jørn Lier Horst, Jan Mehlum, Kurt Aust, Myriam H.Bjerkli, Glenn Johansen, Tom Egeland, Merete Junker,Anita Berglund, Harald Rosenløw Eeg, Ingvar Ambjørnsen,Ørjan N. Karlsson, Frode Eie Larsen, Unni Ranheim, Geir Jensen,Jørgen Brekke, Helle Cecilie Natholmen, Hanne Rosted,Lene Lauritsen Kjølner, Marte Østmo (redaktør),Kari-Mette Astrup (illustratør)    

Tittel: Døden ved Verdens Ende
Forfattere: (se over)
ISBN:    9788293184287
Forlag:Liv forl.
Språk:Bokmål
Format:Heftet
Trykkeår:2013
Utgitt:2013

Forlagets omtale:

Årets krim 2013! Totalt 18 spennende kriminalnoveller, skrevet av mange av Norges dyktigste krimforfattere, samt fem "amatører" som alle er vinnere i Liv Forlags store, årlige krimnovellekonkurranse. De aller fleste novellene er aldri tidligere publisert i bokform. Her finner du Jørn Lier Horst, Tom Egeland, Kurt Aust, Ingvar Ambjørnsen, Ørjan Nordhus Karlsson, Harald Rosenløw Eeg, Anita Berglund, Merete Junker, Frode Eie Larsen, Myriam H. Bjerkli, Jan Mehlum, Jørgen Brekke, Glenn Johansen med flere. Har du lurt på hvordan det gikk med Tiedemann, hunden som sto trofast ved foten til sine døde eier i Jørn Lier Horst suksesskrim "Jakthundene"? I novellen "Menneskets beste venn" får du svaret... I tillegg får du hemmeligheter, begjær og hevnlyst. Raske penger, utspekulerte kvinner og mysterier. Rett og slett: Kriminelt bra underholdning!

Foto fra Forlagets Facebook side
(s.5 i novellesamlingen)

Mine tanker om Døden ved Verdens Ende:

Man lurer av og til på hvorfor vi søker spenning i bøker av typen "krim", spesielt ved påsketider får slik litteratur mye oppmerksomhet.....kanskje man ønsker en kontrast til solfylte behagelige dager og rene snø-hvite flater på påske-fjellet. Ellers er det vel et helårs-fenomen at vi søker litt pirrende spenning, spesielt når vi føler oss trygt beskyttet selv og vet at vi kan hoppe ut av spenningens verden når det "blir som verst" - det gjør jeg ofte både med krim-litteratur og spennings-filmer - "hopper av litt" altså, når det blir for sterkt - jeg liker best krim litteratur som er litt intelligent og ikke for utspekulert med mye grotesk vold,sex,  blod og våpen osv. Og i denne samlingen fant jeg flere "behagelige" spennings-noveller som ikke overskred grensen for meg.
Her var det morsomt å se at alle nykommerne passet inn i det etablerte "krim-litteratur-miljøet", glimrende debuter. Bilder av alle og intervjuer her.

Skulle gjerne ha kommentert hver enkelt av de 18 novellene, men tidsklemmen gjør at jeg tar en samlet vurdering, og nevner noen få i tillegg. Her var det noe for enhver smak, og sett under ett vil jeg terningkaste 5+ på denne.
Virkelig en samling som vil falle i smak hos alle som liker denne genren - og det er det mange som gjør, har jeg oppdaget. Selv liker jeg godt alltid å ha en novellesamling liggende enten på nattbordet, eller i "glasshuset" mitt, i en ledig stund når man skal slappe av, er det greit å velge noe man kan lese ferdig på kort tid.
Denne novellesamlingen hadde høy kvalitet både når det gjelder innhold og språklig nivå - utrolig bra variasjon i handling og persongalleri var det også. Det var driv og fortettet spenning i alle 18 novellene, det er slik det bør være i en kort novelle. Det kunne ikke være lett å kåre vinneren av første-premien blant disse debutantene.
Noen streiftanker på noen få av novellene:
Menneskets beste venn av Jørn Lier Horst - (måtte jo lese om hunden Tiedemann som jeg "traff" i Horst's Jakthundene) - her er det det problematiske parforholdet som utløser det hele, og vi vet fra første side hvem morderen er, men vi vet ikke om han blir avslørt - "Men det var ikke derfor han tok livet av henne", gjentar han flere ganger, og vi skjønner etter hvert hvorfor han gjorde det....

Døden ved Verdens Ende av Helle Cecilie Natholmen er tittel-novellen, skrevet av en av debutantene. Her er sterke følelser og impuls-handlinger i sving...og så må leseren tenke litt selv, ikke alt blir lagt klart frem i dagen - men man skjønner greit sammenhengen  - her som så ofte i krim-litteraturen (og livet forøvrig) fører menneskelige relasjoner og problematiske parforhold til tragiske utganger - en intens nerve og fortettet stemning i denne korte novellen - og man stilles klart overfor død og verdens ende i slutten - godt skrevet er denne også. Og tittelen har vel sin dobbel-betydning, jeg regner med at den utspilles geografisk i Vestfold ved Verdens Ende.
Dødelig kortspill av Myriam H. Bjerkli - velskrevet denne også."One good turn deserves another" - gjerningsmenn trenger alltid alibier, og vennskap "forplikter" slik. Snedig vri på denne novellen.
Armer og bein av Lene Lauritsen Kjølner - Denne var jo rett og slett morsom, til tross for et noe grotesk plot - om smugling og narkotika i denne, og den gamle politimannen må fortelle sin historie før glemselen blir for plagsom - og gitaren fikk en velplassert plass i historien også.
Indisk curry av Geir Jensen - det var denne som vant krim-novelle konkurransen, men som sagt - ingen lett avgjørelse blant alle disse gode fortellingene. Meget velskrevet denne også - og utspekulert oppfinnsomhet hos gjernings"personen" - og blir denne personen noen gang avslørt? Se det er et åpent spørsmål.
Nevner til slutt Jørgen Brekke - Bastøymysteriet, jeg leste hans krim-debut Nådens omkrets og likte den veldig godt, hyggelig å møte igjen Odd Singsaker i denne også - vel, ikke bosatt i Trondheim enda; "Lier og Horst" er med i historien også - og gode etterforskere greier vel å løse mysteriet på Bastøy.. det skal litt intelligent tenking til.
Jo, dette er en anbefaleleses-verdig samling av krim-noveller, faktisk langt fra dårlig litteratur selv om det er "bare" lett krim-underholdning det dreier seg om - spesielt synes jeg de språklige kvalitetene i denne samlingen gjorde den veldig lesverdig....


Terningkast: 5+

Anita, i Artemisias Verden har også omtalt denne.

8 comments:

  1. Gleder meg til å lese denne. Lier og Horst deltar i Menenskets natur også, der han er innom Bastøymysteriet. Så i novellen at også Mehlum er me, hehe---dog med et annet fornavn. Morsom han Jørgen Brekke.:)

    ReplyDelete
  2. Ja, Mehlum var med...man må jo kreditere sine bekjente.De har sikkert hatt det morsomt de som skrev her. Det jeg setter spesielt pris på, er at jeg synes den har gode språklige kvaliteter - veldig variert innhold i de ulike novellene, og passe lengde. (Hmm..fikk visst ikke med meg alt i blogg-innlegget) - og så har jo boken en grei pris også da....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kreditere sine bekjente. ja visst...et godt trekk.:) På vei til Trondheim jeg nå..og fikk plutselig fri, Kanskje vi kan treffes en dag til uka.:)? Flyr, har ingen bil, men har sykkel..:)

      Delete
    2. Ikke sykkelføre her nei.Mandag ettermiddag møtes noen fra Foto, se Forum-tråden.Reiser slutten av uken.

      Delete
  3. Dette er en fin bok til påske, lett å lese kortere fortellinger når du har huset fullt av påskegjester. Takk for tipset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, innimellom synes jeg det er kjekt med en novellesamling med korte, intense tekster. Så har man alltid tid til en lesing man får avsluttet før man har andre gjøremål....

      Delete
  4. Denne skal jeg ta en nærmere titt på. Takk for tipset

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, mye spennende og velskrevet i denne.....

      Delete