Friday, 27 April 2012

Tanker om bok - Brian Selznick: Oppfinnelsen av Hugo Cabret

Tittel:Oppfinnelsen av Hugo Cabret
Original-tittel:The invention of Hugo Cabret
Forfatter:Brian Selznick
Oversetter:Johann Grip
Utgivelsesår:2008

Forlag:Cappelen Damm
Innbundet
Illustrert av forfatteren
Språk:Bokmål
ISBN:9788204138361
Antall sider:533

Brian Selznik

Fra forlagets omtale:

"Hugo Cabret - en roman i ord og bilder
Brian Selznick
Den prisvinnende, kritikerroste boka bak Martin Scorseses eventyrlige Hugo.
Paris, 1931. Hugo er en foreldreløs gutt som gjemmer seg innenfor veggene i en av byens togstasjoner. Han stjeler det han trenger for å overleve, og holder klokkene på stasjonen ved like. Det har han lært av sin far, som var urmaker. Hugo har to ting etter faren: en høyt skattet notisbok og en gammel, ødelagt robot som faren prøvde å reparere mens han levde. Roboten sitter med en penn i hånden, klar til å skrive noe.
Det blir en besettelse for Hugo å finne ut hva robotens budskap er, og for å reparere den, stjeler han mekaniske leker fra en lekebutikk inne på stasjonen. Så blir Hugo oppdaget av innehaveren – en mann som viser seg å ha sine egne hemmeligheter.
Med sine 284 sider med originaltegninger, hvor han kombinerer elementer fra bildebøker, grafiske romaner og film, bryter Brian Selznick opp den gamle romanformen og skaper en helt ny leseopplevelse. Boka er en imponerende, filmatisk styrkeoppvisning fra en dristig og oppfinnsom historieforteller, tegner og bokdesigner.
Om forfatteren:
Brian Selznick (født 1966) er en prisvinnende amerikansk forfatter og illustratør av barnebøker. Han debuterte som forfatter med The Houdini Box i 1991 og har senere skrevet ytterligere fire bøker, i tillegg til at han har illustrert en lang rekke utgivelser av andre forfattere. For Oppfinnelsen av Hugo Cabret mottok han i 2008 Caldecott-prisen, USAs mest prestisjefylte utmerkelse for barnebøker. Boka har også blitt filmatisert av Martin Scorsese".
 

Mine tanker om Oppfinnelsen av Hugo Cabret:

Romanen starter med:
"En kort introduksjon
Historien du nå skal få høre, foregår under takene i Paris, i 1931. I den vil du bli kjent med en gutt som heter Hugo Cabret. En gang for lenge siden oppdaget han en mystisk tegning, og den forandret livet hans for alltid.
Men før du blar videre, vil jeg at du forestiller deg selv sittende i mørket, som når du er på kino. Sola stiger på lerretet, og du retter blikket mot en jernbanestasjon midt i byen. Du skynder deg gjennom dørene og inn i en ventehall som er full av mennesker. Etter en stund får du øye på en gutt i folkemengden. Han begynner å bevege seg gjennom jernbanestasjonen. Følg han, for det er Hugo Cabret. Han har hodet fullt av hemmeligheter, og han venter på at fortellingen hans skal begynne.
- Professor H. Alcofrisbas"

Etter en slik innledning - er det noe rart at man får lyst til å bla videre….?
En spennende og annerledes roman, fantastisk å bla i fordi den har praktfulle tegninger på 284 av sidene. Denne romanen kunne jeg ikke ha lyttet til i lydbok som jeg vanligvis gjør - det egner den seg ikke til - den er mer visuell enn auditiv.
Brian Selznik har gitt romanen en "ny giv" gjennom denne boken som ble en stor leseropplevelse. Og nå er den også filmatisert. Jeg har aldri vært noen leser eller tilhenger av "fantacy-litteraturen", men denne gikk rett inn som en riktig "hjerte-knuser" hos meg. Det er en av disse romanene som gir deg følelsen av at du blir løftet opp til et høyere plan - et plan hvor det er godt å være en stund - kall det en virkelighets-flukt, men det er en flukt som ikke er bortkastet, den etterlater seg en glede som varer lenge etter at siste blad er vendt i boken - og det er så absolutt en bok man vil ta frem igjen og repetere etter en stund…
Oppfinnelsen av Hugo Cabret (fra 2007) kan altså beskrives som mange ulike typer bøker i en - og da nesten halvparten av sidene er bilder, blir den en riktig flott billedbok også.
Selznik selv har sagt om den "not exactly a novel, not quite a picture book, not really a graphic novel, or a flip book or a movie, but a combination of all these things."
Inspirasjons-kilden for Selznik har vært Georges Méliès, og interessen for "automata", mekaniske dokkefigurer og maskiner. Romanen bygger på Méliès liv og virke.
På bokens innside-cover kan man lese:


Vi møter den litt mystiske 12 år gamle Hugo, han er foreldreløs og "hjemmet" hans er veggene av Paris jernbanestasjon og jobben hans er å passe klokkene. Han overlever ved å ta det han kommer over. Hugos far døde på en tragisk måte i en brann i en bygning hvor han uheldigvis var låst inne. Onkel Claude overtar Hugo, men også han dør på en tragisk måte. Hugo må greie seg alene og setter seg som mål å reparere en sak som faren hadde funnet. En autmaton som hadde tilhørt Georges Méliès.

Hugo alene og foreldreløs (s.88-89)
Han møter Isabelle i Bokhandelen (s.148-149)
Isabelle Méliès er også foreldreløs og bor sammen sin gudfar Georges Méliès. Faren hadde arbeidet med film for Georges. Nå blir hun Hugos venninne og tar del i hans eventyr. - Man får litt assosiasjoner til Dickens og Oliver Twist med denne historien.
Hugo har aldri vært i bokhandelen før. "Et behagelig glimt av det gamle livet hans dukket opp i tankene."(s.146).."Hugo husket også at faren leste for han iblant om kveldene, forunderlige eventyrfortellinger av Jules Verne, og en samling av H.C.Andersens eventyr. De var hugos favoritter. Han savnet at noen leste for ham"(s.146-147)
Foruten å være tiltrukket av bøker, automatonen og film er Hugo også fascinert av kortkunster og tryllekunster….han stjeler en bok i bokhandelen, (som han er så heldig å ende opp med å tilegne seg på lovlig vis fordi Isabelles venn Etienne oppdager det og betaler for den): Praktisk håndbok for kortkunster og illusjoner:
I bokhandelen (s.182-183)
I utgangspunktet er kanskje denne boken en barnebok, men den fenger nok like mye hos voksne. Samtidig med historien rundt konstruksjonen av den automatiske figuren, den mekaniske mannen, seiler filmhistorien og gamle filmer inn i historien…det er også tatt med illustrasjoner fra Georges Méliès filmer.
Og om opphavet til automatonen opplyser forfatteren at den finnes her.
Isabelles venn Etienne jobber i en kino og slik kommer Hugo og Isabelle inn i den spennende film-tilværelsen også.
Og nå har Martin Scorsese laget en storslått film av det hele.
Her er et par film-klipp:





Bilder fra filmen - som sies "hyller filmhistorien":

Jeg har ikke sett filmen enda, men skal se den, enten på kino eller på DVD.
Boken var i hvert fall høyst lesverdig, og ikke minst severdig:
Jeg gir den terningkast: 5

Etter-notat: Da er filmen også sett. 06.07.2015
Min omtale


 

Monday, 23 April 2012

Tanker om bok - Hugh Hollinghurst: Classical Liverpool - an inside story



Tittel: Classical Liverpool - an inside story
Utgitt:2011
Forlag:Liverpool History Society
Innb:Paperback
Språk:Engelsk
Sider:134
Format:21 x 15 cm
ISBN:9780955942822
Emne:Lokalhistorie,Kunst
Illustrated

Cover illustrations: St George's Great Hall window (top picture). Meleager and Atalanta (detail) from the studio of Paul Peter Rubens in the Walker Art Gallery. (in the middle, left) and hydria  with Dionysus, Athene, Apollo and Artemis in the World Museum. (Hydria is the vase or container used for wine or water)

From the back cover of the book:
Classical Liverpool: an inside story
"Classical Liverpool: an inside story explains and illustrates the glories of the Classical tradition inside Liverpool’s buildings. Like its predecessor, Classical Liverpool: language,sculpture and architecture, it includes Latin and Greek inscriptions, sculptural relief and architectural design. But an interior can afford to be more colourful and detailed than the exterior: St George’s Great Hall for example contains a wealth of Classical symbolism and allusion that expresses the aspirations and ideals of theVictorian era. Coloured illustrations and a detailed explanation are given of this, including the tiled floor, not often open to view.
In addition, the paintings of the Walker Art Gallery and the Greek vases in the World Museum add an extra dimension to Liverpool’s Classical scene, and these bring to life the
myths, legends and history of the Greco-Roman world. Most of the interiors are accessible and well known like the Port of Liverpool, India and Cunard Buildings, the Victoria Gallery,
Martins Bank, and the Picton Library; some are hidden gems like the Vines and Philharmonic Hotels; others have restricted access such as the Philharmonic Hall and the Hornby Library; a few are not open to the public like the Athenaeum, the Medical Institution and the Oratory. However, each chosen interior is illustrated in colour so that the riches of Liverpool’s Classical inside story can be fully understood and appreciated."

"Pantheon" dome  - Port of Liverpool Building - Photo:RandiAa©
Today I got this very nice little book that I had ordered. I have not read everything in detail yet, but it was so appealing that I had to take my time to a first browse through. I see that I must return to Liverpool and learn more about these places that I did not have time to seek out the last time I was there.
This is a kind of successor to Classical Liverpool - language sculpture and architecture. But here we go inside the magnificent buildings and museums. This little gem of an "art book" focuses on the details of architecture and decorations,  sculptures and paintings.
Incredible how much it covers just on 134 pages, the illustrations are good and descriptive. Some of the places the book deals with and gives us an interesting picture of: St George's Hall, Walker Art Gallery, World Museum, Mersey Docks and Harbour Board Building (Port of Liverpool Building), Cunard Building, Liver Building - and a lot more. The last 4-5 pages is a smart index of key words for a quick look-up of places and "items".


One of the buildings we "go inside" is Mersey Docks and Harbour Board Building (Port of Liverpool Building), described on pp.102-105. My photo above is from the dome inside this glorious building. On p. 102 is described some of the magnificent stained glass windows with symbols representing different countries "belonging" to the British Empire.:
Inside Port of Liverpool Building - Photo:RandiAa©
Port of Liverpool Building - stained glass windows - Photo:RandiAa©
Stained glass windows -  coat of arms - Photo:RandiAa©
"Colonies and protectorates have a standard design and may have a Latin motto" (p.102), then some of the mottoes are mentioned.
Port of Liverpool Building - inside the hall - Photo:RandiAa©
Port of Liverpool Building - "colonies in all directions" - Photo:RandiAa©
The dome from the outside:
Port of Liverpool Building -  Photo:RandiAa©
The Cunard Building, which I also visited is mentioned in the book, focusing on the classical and Egyptian decoration in The Board Room:
The Cunard Building -  Photo:RandiAa©

The Cunard Building -  Photo:RandiAa©
I highly recommend this interesting book for those who go for something special when visiting Liverpool - there is more to go for than football-matches.

Saturday, 7 April 2012

Tanker om bok - Hugh Hollinghurst: Classical Liverpool - language sculpture and architecture

Tittel: Classical Liverpool -language sculpture and architecture
Utgitt:2008
Forlag:Liverpool History Society
Innb:Paperback
Språk:Engelsk
Sider:108
Format:21 x 15 cm
ISBN:9780955942808
Emne:Lokalhistorie
Illustrated

When I visited Liverpool for the first time, I was struck by all the beautiful architecture of the city, both the classical and the modern,I took a whole lot of pictures, helped to the right places by Russell who was an excellent guide and a local expert.
But it was not until I got home that I became fully aware of the history of the places I had photographed.So in retrospect, I have read more, looked at pictures, surfing the net and read in books. Then I came across this little interesting book in my Bokklubben.

Although it has only 106 pages and is not particularly stunning as to pictures and illustrations,it contains so much useful for those who want to walk around in Liverpool and look at the old, dignified buildings.There are so many details and interesting information, that all one has seen and experienced gets new dimensions.

A very interesting list of contents
On the front cover we see the Oratory. This is from the period called the Greek Revival, by architect John Foster Junior
The Oratory - (pp.44, 56, 58) - Photo:RandiAa©
The Albert Dock (pp.47, 64, 72) - Photo:RandiAa©
The Albert Dock (pp.47, 64, 72) - Photo:RandiAa©
The Albert Dock, built 1843-1847, is a good example of the Doric style. The colorful columns are similar to those found in Greece. It was  common to enhance the architecture with clear bright colors.
Examples of the Baroque style, are the baroque towers of the Port of Liverpool building and the Royal Liver building.The Baroque Revival or Neo-baroque is a copy of the earlier real Baroque:
The Royal Liver Building (pp.63, 66) - Photo:RandiAa©
Mersey Docks (Port of Liverpool Building) (pp.57, 63, 72) - Photo:RandiAa©
Ionic and Doric columns: 
Gambier Terrace - Hope Street (p.54) - Photo:RandiAa©
Cunard  Building (pp.17, 23, 31, 36,) - Photo:RandiAa©
Canning Street, Doorway - Photo:RandiAa©
Canning Street, Doorway - Photo:RandiAa©
Canning Street, Doorway - Photo:RandiAa©
Here is one of the Architectural walks suggested in this book:

Mer om Liverpool i Året Rundt med RandiAa