Saturday 22 January 2011

Tanker om bok - Tatiana de Rosnay: Saras nøkkel

Tittel: Saras nøkkel
Originaltittel: Sarah´s Key
Forfatter: Tatiana de Rosnay
Oversatt av: Kirsti Øvergaard
Lest av: Ingrid Bergstrøm
Produsert av: LBF
Utgitt: 23.08.2010
CD - Spilletid 09:39:40
Antall CDer: 8
ISBN: 9788242149114
Målform: Bokmål

Jeg brukte også "papirutgaven":

Tittel:Saras nøkkel  
Forfatter: Tatiana de Rosnay  
Oversetter: Kirsti Øvergaard
Forlag: Bazar
ISBN: 9788280873590  
Lanseringsdato: 01.01.2010
Innbinding : Innbundet

Fra forlagets side:

Paris, 1942:
Sara, en ti år gammel jødisk jente, gjemmer sin yngre bror i et skap like før familien arresteres av det franske politiet i den beryktede oppsamlingen av jøder som siden er blitt kjent som Vél d`Hiv. Hun låser skapdøren og legger nøkkelen i lommen, overbevist om at hun vil være tilbake om noen timer. Men timene blir døgn, og Saras desperasjon vokser ...

Paris, 2002:
I anledning sekstiårsmarkeringen for Vél d`Hiv blir journalisten Julia Jarmond bedt om å skrive en artikkel om den svarte dagen i Frankrikes historie. Mens hun undersøker saken, snubler hun over Saras fortiede familiehistorie. Julia føler seg tvunget til å skrive om jentas skjebne, og gjennom sine undersøkelser tvinges hun til å stille spørsmål om sitt eget liv.

"Saras nøkkel" er en gripende roman som tar opp tabuene og fornektelsene rundt en smertelig episode i Europas historie - en innsiktsfull fortelling om ansvar og samvittighet, om sorg og kjærlighet. Romanen har ligget hele 17 uker på bestselgerlisten til New York Times. Boken har blitt filmatisert, med norsk kinopremiere i april 2011, og har oppnådd svært gode seertall på norske kinoer.

Mine tanker om Saras nøkkel:

Jeg brukte lydbok-utgaven av denne; jeg går som oftest for det hvis den finnes...slik får jeg med meg flere bøker jeg ønsker å "lese"..samtidig som jeg får mine daglige 12-14 kilometer til fots eller på sykkel. Det gjelder å utnytte tiden, og samtidig passe på helsen selv om man er en datafreak og en bokelsker....

Tatiana de Rosnay: født  i 1961 i Paris, med aner fra flere europeiske land, blant annet Russland og England.. Som barn bodde hun i Paris og i Boston. Etter litteraturstudier i England på 1980-tallet, har hun vært redaktør av magasinet Vanity Fair i Paris. Hun vokste opp i Paris og i Boston, og flyttet til England tidlig på 1980-tallet for å studere engelsk litteratur i Norwich. Da hun etter studiene dro tilbake til Paris begynte hun etter hvert å jobbe som redaktør for magasinet Vanity Fair og  som journalist for Elle. I 2009 var hun på 8. plass på listen over Europas mest leste forfattere. Hun har utgitt 8 romaner på fransk.

Saras nøkkel er Tatiana de Rosnays første bok på norsk. Den er utgitt i 22 land og har allerede solgt mer enn 400 000 eksemplarer.
Forfatteren sier dette om sin intensjon:


Om ikke de  litterære kvalitetene i romanen var av de beste, glemmer man nesten det fordi selve historien er så engasjerende. Det aller viktigste i romanen er vel denne skampletten i fransk "nazi-historie": De franske jødene som arresteres og oppsamles på idrettsarenaen Vèl d`Hiv i hjertet av Paris. De tyske nazistene  beordret arrestasjonen, men fransk politi og "hjelpsomme" franske tystere støttet villig hele prosjektet, barn skilt fra sine foreldre og går en grusom skjebne i møte. (Det er forøvrig laget en spillefilm om dette, La Rafle. Se klipp og omtale.) Forfatteren forteller litt om bakgrunnen selv: Romanen brakte meg for så vidt ikke noe nytt. Men vi hører en dramatisk, gripende historie, fengslende fortalt - om Sara som tror hun holder broren utenfor grusomhetene ved å låse han inne i et skap så ikke nazijegerne skal finne han..dette blir kjernen i en spennende historie -  Journalisten Julia Jarmond  " i nåtid" skal skrive en artikkel om denne grusomme skampletten i Frankrikes historie i forbindelse med sekstiårsmarkeringen for Vél d´Hiv.   Vi får kontraster mellom de forferdelige tilstandene for deporterte jøder, og en veksling til trygg nåtid; jeg synes akkurat dette med nåtid inn i det hele fungerte bra, (f.eks den "livslange" skamfølelsen som preget Julias svigerfamilie).. det er godt bundet sammen...men historien blir vel melodramatisk og nesten litt svulstig til tider; gripende og lesverdig er det for så vidt...men romanen når altså ingen særlige høyder hva litterær kvalitet angår.... Likevel, kanskje har vi alltid godt av å bli påminnet krigens umenneskelige følger og det utilgivelige som skjedde....en annen liten roman som jeg leste for ikke så lenge siden, synes jeg greide å heve handlingen og grusomhetene opp til et nivå som gjør at jeg vil huske historien, atmosfæren enda bedre: John Boyne's Gutten i den stripete pyjamasen..den romanen synes jeg hadde langt større litterær verdi. Likevel, Saras nøkkel ga rom for  reflektering og kjedelig var den ikke...men ja, noe platt...
Jeg gir den terningkast:
4.......mest for den sterke historien.

Anmeldelse:Dagbladet

Til ettertanke:
Et annet etisk-moralsk spørsmål, eller dilemma denne romanen får en til å tenke på er vel dette: Er det riktig å glemme, og heller se fremover?
Er det riktig å ikke ville vite noe, la fortiden ligge og leve for nåtiden, fremtiden?
Det er vel ikke noe fasitsvar på dette, kanskje svarene vil være individuelle?
"Husk glem aldri". Dette var Saras motto...hva gjorde det med livet hennes videre? Hva gjorde det med livene til Julias svigerforeldre? Kan Saras sønn gå videre og møte fremtiden på en positiv måte når han har "gjennomgått" hele morens historie?
Trenger vi å konfronteres med verdens grusomheter, eller har vi best av å "være strutser"?

Saras nøkkel filmatiseres, jeg er spent på resultatet: Gilles Paquet Brenner (Hugo Films) og Mélusine Mayance har rollen som Sara. Her er noen bilder fra filmen. Forfatteren sammen "Sara" fra filmen:



14 comments:

  1. Flott omtale, Randi! Og jeg er helt enig med deg i at her er det historien, ikke litterære kvaliteter, som er bærende!

    ReplyDelete
  2. Ja, der tror jeg vi er enige....(det er en "gammel" kladd jeg hadde liggende fra da vi hadde denne i Leseirkelen...jeg er ikke så rask som deg til å få sakene unna/opp....)
    Lurer på når filmen kommer...eller om den allerede er ute...

    ReplyDelete
  3. Jeg har nettopp lest boka ferdig, og må si at jeg er enig med omtalen din. Dette var en GOD bok! Og sammenhengen mellom nåtid og fortid passet godt inn her, den setter jo ting litt i forhold til hverandre!

    I tillegg liker jeg spørsmålene dine. Viktige spørsmål!

    Takk for god omtale!! (Har du forresten funnet ut om filmen er kommet ut?)

    ReplyDelete
  4. Jeg synes slutten av boken ødela hele leseropplevelsen. For en fantastisk bok, med en idiotisk slutt. I begynnelsen likte jeg blandingen mellom fortid og nåtid, men nåtiden ødela til slutt alt. Synd. Men likte Saras historie.

    ReplyDelete
  5. Ja, historien er god...det er den jeg har evaluert høyest; slutten virket litt dårlig gjennomarbeidet ja...med bedre språk, struktur og avslutning hadde denne potensiale i seg til noe virkelig bra. Filmen er visst straks på trappene nå har jeg forstått.

    ReplyDelete
  6. Ganske enig med omtalen din. Det litterære var ikke på topp, og nåtidens fortelling ble etter hvert litt "i veien" følte jeg, forholdet mellom Julia og ektemannen og alt det der ble liksom så veldig irrelevant. Dessuten var ikke noen av de andre bikarakterene skikkelig beskrevet, slik at jeg følte at jeg brydde meg om dem. Skulle ønske hun hadde kuttet ned på nåtidens historie, samt gitt oss et bedre innblikk i hvordan det gikk med Sara etter krigen. Hva hun følte, sett fra hennes øyne.

    ReplyDelete
  7. Intessante betraktninger. Mulig nåtids-historien kom vel mye i fokus. Når det gjelder det historisk-dokumentariske, har hun visstnok prøvd å få det så riktig som mulig.

    ReplyDelete
  8. Ja, historien om Sara var veldig spennende og gripende. Sånn sett er det en bok jeg aldri kommer til å glemme, og jeg er glad for at jeg leste den. Den bare mangler noe for å komme helt opp til topps, og det irriterer litt. Men jeg kan gladelig anbefale den til folk som er interessert i historien med andre verdenskrig og Vel D'Hiv.

    Jeg ser forresten at det er kommet en film om hendelsen nå, La Rafle. Den må jeg se, selv om den ikke har toppkarakter på IMDb.
    http://www.imdb.com/title/tt1382725/

    ReplyDelete
  9. Ja, filmen Saras nøkkel har vel nettopp gått på kinoer, den fåes vel snart i DVD.

    ReplyDelete
  10. Ja den og, den må jeg også se. Men filmen jeg lenket til er en annen, den har ikke noe med boka å gjøre, men tar for seg hendelsen i Paris med Vel D'Hiv :)

    ReplyDelete
  11. Ja, akkurat, den ja. Jeg har nevnt den her i innlegget og lagt inn en link til et klipp fra den...

    ReplyDelete
  12. hei Randi, vi snakker mer om dette når jeg har lest boken
    . hilsen Grethe

    ReplyDelete
  13. Elsket denne boken! Jeg skal skrive særemne om denne boken. Jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med problemstilling?

    ReplyDelete
  14. Hei Trude...tror du må finne en problemstilling selv. Jeg har undervist i Videregående i så mange år, at jeg har lagt den tiden bak meg nå..men for meg var kanskje "problemstillingen" om man skal grave i fortiden og ta med seg det som har skjedd, eller om det er best å glemme...(noe i den dur, og følgene av å gjøre det ene eller det andre...)

    ReplyDelete